ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

معمار ایرانی برنده جایزه جین درو ۲۰۲۲ شد

جایزه جین درو ۲۰۲۲ برای تقدیر از فعالیت‌ها و تعهد فرشید موسوی در زمینه تعالی فرآیند معماری و ارتقای نقش موثر زنان در معماری معاصر جهان به این معمار ایرانی-بریتانیایی اهدا شد.

 فرشید موسوی، معمار بریتانیایی ایرانی‌تبار، بنیان‌گذار دفتر معماری فرشید موسوی (FMA) بعد از دریافت جایزه جین درو ۲۰۲۲، گفت: دریافت این جایزه برای من افتخار بزرگی است؛ جایزه‌ای که به دستاوردهای زنان در عرصه معماری توجه کرده است.

وی افزود: الگوهای نسبتاً کمی برای زنان در معماری وجود دارد و من معتقدم که این جایزه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در پاسخ به چالش‌های فوری که معماران امروزی با آن مواجه هستند، خلاق‌تر عمل کنند، خواه این چالش‌ها یافتن کاربردهای جدید برای ساختمان‌ها و یا پرداختن به تغییرات آب و هوایی برای محافظت از نسل‌های مختلف باشد.

جایزه جین درو از نام معمار مدرنیست و طراح شهری انگلیسی، جین درو گرفته شده است. درو در جنگ جهانی دوم و پس از آن در زمینه ساخت مسکن اجتماعی در کشورهای انگلستان، آفریقای غربی، هند و همچنین ایران فعالیت کرده است. او سال ۱۹۵۵ طراحی ساختمان‌های مسکونی در مسجد سلیمان و طراحی شهری میدان نفتی گچساران در جنوب ایران را انجام داده است.

این جایزه سالانه از سوی مجله انگلیسی معماری و به‌عنوان جوایز زنان در معماری شناخته می‌شد، اهدا می‌شود. از برندگان قبلی این جایزه می‌توان به کیت مکینتاش، زاها حدید، دنیس اسکات براون، آماندا لوته و یاسمین لاری اولین معمار زن پاکستانی اشاره کرد.

فرشید موسوی که سال ۲۰۲۲ موفق به دریافت جایزه جین درو شده است، معمار بریتانیایی ایرانی‌تبار، بنیان‌گذار دفتر معماری فرشید موسوی (FMA) و استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد است. او از بنیان‌گذاران و مدیران دفتر معماران خارجی (FOA) بود که در ژوئن ۲۰۱۱ منحل شد.

ایمنا

درباره نویسنده