د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

استاد دانشگاه تهران: محل‌های سور و سوگ در اردبیل کهن تعریف شده بود

استاد معماری دانشگاه تهران و بناهای تاریخی اردبیل گفت: بازار، کوچه و کنار رودخانه در اردبیل قدیم محل‌های جشن و سرور بوده و برای آئین‌های سوگواری و حرکت عزاداران حسینی نیز مسیرهایی تعریف شده بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر مجتبی رضازاده عصر سه شنبه در نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: جشن و سرور در اردبیل قدیم جایگاهی داشت و در کنار آن، برای آئین‌های عزاداری ماه محرم نیز مسیرهای شمع نشانی در ۶ محله شهر اردبیل معین کرده بودند.

وی افزود: در خصوص آئین شمع نشانی در ۴۱ مسجد اردبیل تحقیقات و مطالعاتی انجام داده ام و در کتابم “مرمت آثار معماری” اطلاعات خوبی در این رابطه آورده ام و در مجلات مطرح نیز چاپ شده است.

وی ادامه داد: طراحی شهری در زمان رضاخان بر مقیاس گذر تانک از وسط شهر بوده و برای او مهم نبوده که تانک از کجای شهر و از روی چه بافت تاریخی یا معمولی می‌گذرد و این امر در تخریب معماری کهن تاثیرگذار بوده است.

رضازاده بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و جمعه مسجد اردبیل را از مکان‌های ارزشمند از حیث هویت تاریخی و معماری کهن شهر اردبیل اعلام کرد و گفت: هشت شی نظیر سردر عالی قاپو از نمادها بوده و متاسفانه جمعه مسجد، امروز حال و روز خوشی ندارد.

وی گفت: روی ۱۹۵ هکتار از بافت تاریخی شهر اردبیل کارهای تحقیقاتی انجام داده ام و تلاش می کردیم در آن محدوده با بلند شدن سازه‌های نوظهور و ساختمان‌های چند طبقه ممانعت شود و از آن مقدار، فقط اجازه دادند کمی بیش از ۹۰ هکتار جزو بافت شهری تلقی شود.

استاد معماری دانشگاه تهران و محقق بناهای تاریخی اردبیل از باباصفری تاریخ نگار اردبیلی و مولف کتاب “اردبیل در گذر تاریخ” نیز یاد کرد و گفت: نامه ای به تاریخ سال ۷۶ از آن زنده یاد در دست است که در حسرت خود را از اینکه چرا حمام ابیش آباد در اردبیل زیر خاک مدفون شده اعلام می‌کند و می‌نویسد: در رم، مسیر راه آهن را تغییر می‌دهند تا نمادی تاریخی تخریب نشود.

او گفت: دکتری معماری را در ایتالیا خوانده و پایان نامه ام را با موضوع بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تدوین کرده ام و عشق و تعصب خاصی روی آثار تاریخی زادگاهم اردبیل دارم.

۲۰ طرح عمرانی برای شهر اردبیل تعریف شده است

سید محمد اعتماد اعجازی فرماندار اردبیل هم در این نشست گفت: بعد از گذشت سه دهه از استان شدن و بعد از سپری شدن حدود یک قرن از شهرستان شدن اردبیل، متاسفانه مرکز این استان از نظر شاخص‌های توسعه رتبه ۲۵ یا ۲۶ را دارد و باید روی علت عقب ماندگی تاریخی این شهرستان و استان مطالعاتی صورت گیرد.

وی نقد دولت‌ها بر اساس شاخص‌های توسعه را ضروری دانست و گفت: بیش از ۲۰ طرح مهم عمرانی برای شهرستان اردبیل تعریف شده است و بیشتر آنها برای ورودی‌های مرکز استان است و به زودی عملیات اجرایی آنها اغاز خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران: محل‌های سور و سوگ در اردبیل کهن تعریف شده بود
 تجلیل از دکتر رضازاده اردبیلی استاد معماری دانشگاه تهران

آئین نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم بر تشکیل اتاق فکر با مشارکت فعالان معماری برای آبادانی اردبیل تاکید کرد و گفت: در راستای احیای سنت نقاره زنی مذهبی در اردبیل، گروهی از افراد مستعد را برای دریافت آموزش‌های لازم به تبریز فرستاده ایم.

امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این نشست گفت: دکتر رضازاده عمر خود را صرف تاریخ و اعتلای فرهنگ و هویت اردبیل کرده است و ابن بزاز اردبیلی نخستین اردبیل پژوه بوده که درباره شرح احوال شیخ صفی الدین اردبیلی کتاب تالیف کرده و بعدها استاد باباصفری نیز در این عرصه تحقیق و مطالعه کرده است.

اصغر تقی زاده شکیبا مدیر دایره المعارف اردبیل هم ابراز امیدواری کرد این نشست، نقطه عطف و سرآغازی برای جنبش اردبیل پژوهی و احیای معماری و تاریخ و فرهنگ این خطه باشد.

در پایان این نشست سئوالاتی از سوی استادان و صاحب نظران حاضر در برنامه مطرح و از سوی دکتر رضازاده پاسخ داده شد و سپس با اهدای هدایایی از این استاد معماری دانشگاه تهران تجلیل به عمل آمد.

اردبیل مرکز استان اردبیل در شمال غرب ایران از پیشینه تاریخیف فرهنگی و سیاسی قابل تاملی به لحاظ استقرار سلسله صفویان برخوردار است.

درباره نویسنده