ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

مرمت و احیای کاخ آغامحمدخان قاجار در گرگان

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: این بنا بعد از دوران پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با دوران دفاع مقدس، محل اعزام رزمندگان این منطقه به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود و حتی شهدای این مناطق پس از بازگشت از جبهه، از این محل تشییع می‌شدند.

محمدجواد ساوری در حاشیه آغاز عملیات مرمت و احیا این کاخ در جمع خبرنگاران اظهارداشت: حفظ بناها و ابنیه‌های تاریخی استان، از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان استو در این راستا بنای کاخ آغامحمدخان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های به یادگارمانده از عصر قاجار مرمت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت این بنا براساس تفاهم‌نامه‌ با فرمانده سپاه نینوا استان انجام می شود و طبق آن، سپاه نینوا متعهد شد، مبلغی به عنوان کمک به پیمانکار پرداخت نماید.

مرمت و احیای کاخ آغامحمدخان قاجار در گرگان آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: در گام اول به علت شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، قرار است مرمت را از سقف این ساختمان آغاز کنیم و سپس به بخش‌های دیگر بپردازیم.

ساوری ادامه داد: این بنا قرار است با توجه به سابقه انقلابی که در دوران دفاع مقدس دارد، پس از مرمت به عنوان موزه زنان منطقه در آن دوران مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: برای مرمت سقف این بنا ۶۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: ساختمان موجود در دوران قاجاریه، دارالحکومه شهر بوده و در شمال شهر استرآباد قرار داشت و با کاخ موزه فعلی گرگان به همراه باغ کنسولگری روسیه مجموعه باغ‌های دوران صفویه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: این بناها و ابنیه‌های تاریخی شهر و استان، هویت تاریخ و فرهنگ منطقه به شمار می رود و لازم است نسل جوان و فرزندان ما با این هویت و تاریخ گذشته آشنا شوند.

ساوری اضافه کرد: از آنجایی که ردیف‌های اعتباری ملی و استانی جوابگوی اجرای این کار نیست، از سایر دستگاه‌های شهری مانند فرمانداری و شهرداری نیز در تامین اعتبار بخش‌هایی از انجام این پروژه کمک خواهیم گرفت.

به گزارش ایرنا کاخ آغامحمدخان قاجار از بناهای تاریخی شهر گرگان است که در مرکز این شهر واقع شده و بخش‌هایی از آن در دوران پهلوی دچار تغییرات و بخش‌هایی نیز تخریب شده و تنها تنها عنصر باقیمانده از معماری دارالحکومه این پادشاه قاجاری است که در سال۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مرمت و احیای کاخ آغامحمدخان قاجار در گرگان آغاز شد

این کاخ توسط آغامحمدخان قاجار در سال ۱۱۶۵ شمسی در باغ معروف به “عباس خانی” گرگان بنا شد.

گرگان دارای آثار تاریخی بسیاری از دوره قاجاریه است اما این کاخ تنها اثر تاریخی باقی‌مانده از معماری حکومتی در این شهر به شمار می‌رود.

کاخ آغامحمدخان گرگان شامل عمارت کلاه‌فرنگی عباس‌خانی، ساختمان دارالعماره و دارالحکومه است.

این بنای تاریخی دارای ویژگی‌های خاص معماری از جمله پلان مستطیل شکل، ۲ ستون چوبی با سرستون‌های مقرنس‌کاری در ضلع شمالی، جرزهای ضخیم و اندود خارجی سیمانی و اندود داخلی گچی در بنا بود اما در دوره پهلوی بخش‌هایی به این بنا الحاق شد که معماری اصلی آن را دستخوش تغییرات زیادی کرد.

در مراسم آغاز به کار عملیات مرمت، احیا و بازسازی کاخ آغامحمدخان قاجار در گرگان، معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیرکل و معاونین این وزارتخانه در گلستان، فرمانده سپاه نینوا استان، شهردار و فرماندار و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گرگان حضور داشتند.

ایلنا

درباره نویسنده