ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

ششمین جلسه نشست مجازی «فهم» با محوریت ابعاد زیبایی‌شناختی معماری اسلامی

ششمین جلسه‌ی نشست مجازی «فهم» با محوریت ابعاد زیبایی‌شناختی معماری اسلامی و با حضور دکتر معین آقایی‌مهر سه‌شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای برگزاری سلسله نشست‌های مجازی «فهم» با محوریت حکمت هنر متعالی، سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ ششمین جلسه‌ی آن با موضوع ابعاد زیبایی‌شناختی معماری اسلامی و با حضور دکتر معین آقایی‌مهر برگزار شد. محمد خیاط‌زنجانی، مدیر کل کانون استان ضمن دعوت از علاقمندان حوزه‌ی فلسفه و هنر به شرکت در این نشست‌ها، گفت: این نشست‌ها با همکاری حوزه‌ی هنری انقلاب اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، سازمان فضای مجازی سراج، مرکز تخصصی کلام اسلامی، و خانه‌ی فکر و اندیشه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کرمانشاه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. زنجانی افزود: ششمین مدعو این نشست‌ها دکتر معین آقایی‌مهر بوده و مجری‌_کارشناس نشست‌ها نیز رحمت غلامی، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و از مربیان فرهنگی کانون استان است. 
در ششمین نشست مجازی «فهم» دکتر معین آقایی‌مهر ابتدا تعریفی از واژه و مفهوم زیبایی ارائه داد و سپس در خصوص خصایص و ویژگی‌های معماری ایرانی_اسلامی و سیر تکاملی آن برای مخاطبین صحبت کرد. دکتر آقایی‌مهر ضمن اشاره به شاخص‌های شکل، فضا، فرم، وحدت، هویت، فرهنگ و… در معماری ایرانی_اسلامی گفت: کالبد و شکل مساجد ما به عنوان یکی از معماری‌های اسلامی با توجه به کارکرد و هویتی که دارند طراحی و ساخته شده و هر گوشه و فضا از مسجد، از ستون‌های مختلف گرفته تا شبستان و صحن و… با هدف کارکردی خاصی ساخته شده است. آقایی‌مهر ادامه داد: طاق جناغی مساجد و حرکت کاشی‌ها به سمت نقطه‌ی طلاقی گنبد نشان از حرکت به سمت وحدت و یکتایی است. دکتر معین آقایی‌مهر در ادامه ضمن توضیحی در خصوص بافت و هویت معماری بازار و مسکن در معماری ایرانی_ اسلامی گفت: در معماری خانه‌های ایرانی بارها طبق روایات و تاکیدات اسلام بر لزوم طراحی خانه‌ها بر اساس نیازهای حریم امن بانوان، مهمانخانه و پذیرایی، اتاق جدای فرزندان، ساختار حمام‌ گرم و سرد و… تاکید شده است، اما متاسفانه این موارد به دلایل مختلف از جمله سوداگری‌های مختلف در حوزه‌ی مسکن در حال فراموشی هستند. 
در انتهای نشست سوالی تحلیلی توسط استاد مدعو مطرح تا شرکت کنندگان بتوانند به سوال مطرح شده در هر جلسه پاسخ و در انتهای جلسات آن را از طریق لینک معرفی شده بارگزاری نمایند…

درباره نویسنده