ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

ساماندهی باغ‌های شیراز، طرحی بر زمین مانده!

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز گفت: اگرچه طرح ساماندهی باغ‌های این کلانشهر در دهه ۸۰ مصوب شده اما تاکنون تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

غلامعلی ترابی دوشنبه ۱۹ دیماه در یک نشست خبری پیرامون برنامه جامع عملیاتی شیراز ۱۴۰۴، گفت: در برنامه ۱۴۰۴ هشت کلان پروژه تعریف شده که یکی از این طرح‌ها در حوزه باغ‌های شیراز به ویژه باغ‌های منطقه قصردشت است.

او افزود: طرح ساماندهی باغ‌های شیراز در دهه ۸۰ مصوب شده اما تاکنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته است که در بودجه سال جاری اعتبار این طرح ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد که این طرح به نتیجه مطلوبی برسد.

افسانه خواست خدایی، عضو دیگر شورای شهر شیراز در این خصوص گفت: اجرای طرح جامع آب سال گذشته در شیراز آغاز شده که اجرای این طرح برای آبیاری باغات این شهر بسیار مهم است.

او اضافه کرد: مطالعات طرح جامع آبیاری فضای سبز شیراز در حال پیگیری است که اما در حوزه جرایم قطع درختان تاکنون اقدام بارزی در شیراز نشده که افزایش جرایم در این حوزه می تواند بازدارنده باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی و املاک شورای شهر نیز در این نشست با اشاره به مصوبه شورا در خصوص این برنامه جامع، بیان کرد: باتوجه به تغییر دیدگاهی که شورای ششم داشته است این برنامه با ۷۲ رویکرد، اجرای ۹۸۶ پروژه و ۱۴۶ پروژه کلان اجرا می‌شود. 

ابراهیم حسینی افزود: براساس نامه ابلاغ شده به فرمانداری شهرستان شیراز، شهرداری شیراز در این برنامه مکلف است نسبت به ارائه جزئیات سنواتی عملیاتی پروژه ها، ساختار شکست درصد پیشرفت سالیانه برآورد و نحوه تأمین و تخصیص منابع آن‌ها طرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ برنامه اقدام کند. 

او خاطرنشان کرد: در این برنامه همچنین تعیین شده است تا نسبت به تخصیص حداقل ۳ درصد از بودجه عمرانی سالانه به صورت پروژه با عنوان ردیف خاص با نظر گروه‌های مردمی فعال در محلات با اولویت مسجد محوری اقدام کند. 

حسینی عنوان کرد: این مصوبه در ابتدا در قالب یک برنامه پنج ساله بود، اما عنوان پنج ساله حذف شد و برنامه شیراز ۱۴۰۴ نامگذاری شد؛ چرا که سیاست‌های کلان نظام برای بعد از سال ۱۴۰۴ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، اما آن سیاست‌ها هنوز ابلاغ نشده است.

علیرضا اسکندری، عضو دیگر شورای شهر شیراز در ادامه این نشست اظهار کرد: با اجرای برنامه افق ۱۴۰۴ شیراز، شیرازی‌ها به آرزوهای دیرینه شان خواهند رسید.

اسکندری گفت: طرح‌هایی از جمله ساخت باغ پرندگان، پارک آبی و تله‌کابین در طرح شیراز ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

ایسنا

درباره نویسنده