ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

روستای لافت قشم؛ باستانی، زنده و جذاب

روستای تاریخی لافت یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم و حتی جنوب ایران است که با معماری و طبیعت خاص خود شما را مدهوش می‌کند.

روستای تاریخی لافت یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم است که با وجود جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی از جمله اکو موزه، اسکله باستانی، چاه‌های تلا، ساحل، معماری بی‌نظیر و نخلستان، هر سال گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به‌سمت خود می‌کشاند. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای ایران در کرانه‌های خلیج فارس است و یکی از مناطقی است که امکان بازدید از جنگل‌های حرا را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

روستای لافت با نام روستای بادگیرها در جنوب ایران مشهور است و مکانی فوق‌العاده برای تماشای غروب آفتاب و آشنایی با پیشینه تاریخی جزیره قشم به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از این روستا در اختیار شما بگذاریم و شما را به سفری در میان گذرگاه‌های تنگ و باریک آن ببریم.

لافت قشم کجاست؟

روستای بندری لافت از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید و در شمال غربی جزیره قشم و در پیش‌آمدگی خشکی‌های جزیره واقع شده است. این روستا با مختصات ۵۵ درجه و پنج دقیقه شرقی طول جغرافیایی و ۲۶ درجه و ۵۴ دقیقه شمالی عرض جغرافیایی در شرق جنگل حرا قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری یکی از مراکز جمعیتی دهستان سلخ در شهرستان قشم استان هرمزگان به شمار می‌آید.

فاصله روستای لافت تا قشم ۲۲ کیلومتر (۲۳ دقیقه) است. این روستا با فرودگاه بین‌المللی قشم، ۲۵٫۴ کیلومتر فاصله دارد. فاصله روستای لافت با اسکله مسافربری شهید ذاکری، ۵۶ کیلومتر و تا درگهان، ۳۵ کیلومتر است. این روستا نزدیک‌ترین نقطه به بندر پل در جزیره قشم است و اسکله لافت (جابه‌جایی همراه با خودرو) در فاصله هفت کیلومتری آن قرار دارد.

چطور به لافت برویم؟

برای دسترسی به روستای لافت ابتدا باید خود را به جزیره قشم برسانید. جزیره قشم دارای فرودگاه بین‌المللی است و شما می‌توانید به‌راحتی و در کمتر از دو ساعت خود را به فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم برسانید. از فرودگاه برای رسیدن به روستای لافت یا سوار تاکسی شوید یا ماشین اجاره کنید تا از جاده شمالی جزیره پس از حدود ۲۴ دقیقه به این روستای حیرت‌انگیز برسید.

برای سفر به قشم با ماشین شخصی نیز به‌طور کلی دو تا انتخاب وجود دارد:

مسیر اول: فاصله تهران تا بندر عباس از این مسیر، ۱,۲۷۶ کیلومتر (۱۴ ساعت و ۲۰ دقیقه) است. از تهران از اتوبان خلیج فارس و سپس آزادراه تهران – قم به قم بروید و از آنجا مسیر خود را به‌سمت کاشان ادامه دهید. از اتوبان کاشان – نطنز و جاده ۷۱ به‌سمت یزد و سپس سیرجان بروید تا به بندرعباس برسید. از آنجا اگر قصد دارید با ماشین شخصی به قشم بروید، خود را به بندر پل (از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه) در ۱۰ کیلومتری شرق بندر خمیر و ۶۰ کیلومتری غرب بندرعباس برسانید. این مسیر حدود یک ساعت (۸۱ کیلومتر) است. سپس با ماشین وارد شناورهای خودروبر یا لندینگ‌کرافت‌ شوید تا به اسکله لافت بروید. هیچ محدودیتی برای نوع خودرو وجود ندارد و کشتی‌ها به‌صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کنند. از اسکله لافت حدود ۱۳ دقیقه به‌سمت جنوب رانندگی کنید تا به روستای تاریخی لافت برسید.

روستای لافت قشم؛ باستانی، زنده و جذاب

شما همچنین می‌توانید ماشین خود را پارک کنید و به اسکله شهید حقانی بندرعباس بروید. از این اسکله با اتوبوس‌های دریایی به بندر شهید ذاکری یا درگهان قشم می‌رسید. ساعت کاری اتوبوس دریایی از بندر عباس به قشم هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۱:۳۰ شب است. زمان سفر با اتوبوس دریایی تا قشم ۵۰ دقیقه و تا درگهان یک ساعت و ۳۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که در روزهای دریایی اتوبوس‌های دریایی مسافران را جابه‌جا نمی‌کنند. از اسکله شهید ذاکری باید حدود ۵۰ دقیقه به‌سمت شمال غرب بروید تا به روستای لافت برسید. از شهر درگهان نیز حدود نیم ساعت تا لافت فاصله دارید.

روستای لافت قشم؛ باستانی، زنده و جذاب

مسیر دوم: فاصله تهران تا بندر پل از این مسیر، ۱,۳۴۹ کیلومتر (۱۵ ساعت) است. این مسیر از قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم و لار می‌گذرد و در نهایت به بندر پل می‌رسد. از بندر پل با ماشین وارد شناورهای خودروبر یا لندینگ‌کرافت‌ شوید تا به اسکله لافت بروید. اگر قصد ندارید با ماشین به قشم بروید، مسیر را تا بندر عباس ادامه دهید و ماشین خود را پارک کنید. سپس از طریق اسکله شهید حقانی به قشم بروید.

راه‌های دیگر برای رسیدن به بندرعباس، قطار و اتوبوس هستند. زمان تقریبی سفر با قطار از تهران تا بندرعباس، ۱۹ ساعت است.

جاذبه‌های گردشگری لافت

جلوه‌های تماشایی این روستا یکی دو تا نیستند و هر یک تصویری تازه را به قاب چشمان شما هدیه می‌کنند:

معماری و طراحی لافت

به کارگیری بادگیرهای فراوان در ساخت خانه‌ها، یکی از ویژگی‌های مهم لافت است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و باعث شده تا این روستا به بندر بادگیرها مشهور شود. خانه‌ها بسیار نزدیک به هم ساخته شده و بافتی متراکم و فشرده در روستا ایجاد کرده‌اند. بادگیرهای کوچک و بزرگ نیز در میان همین بافت سر برآورده و بر شکوه لافت افزوده‌اند.

روستای لافت قشم؛ باستانی، زنده و جذاب

این روستا گذرگاه‌هایی تنگ و باریک دارد و ساختار کوچه‌ها در آن به گونه‌ای است که معمولا به بن‌بست نمی‌رسند و به محله‌های دیگر راه پیدا می‌کنند. همین تنگ بودن کوچه‌ها و نزدیک بودن خانه‌های دو سوی آن‌ها به یکدیگر است که باعث شده سایه ساری برای رهگذران فراهم شود تا از گزند تابش آفتاب جنوب در امان باشند.

عنصر شکوهمند لافت، بادگیرهای آن هستند که به‌صورت دوطرفه یا چهارطرفه بنا شده‌اند. این بادگیرها کاربردی حیاتی برای مردم روستا دارند؛ اما با این وجود از هنر ایرانی بی‌بهره نبوده و تزیینات کمی از جمله اشکال اسلیمی (طرح‌های گیاهان و ساقه‌های مارپیچ) در آن‌ها مشاهده می‌شود. این بادگیرها به صورت پرحجم و بزرگ ساخته شده‌اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را به درون خود بکشند و آن را به درون یکی از اتاق‌های خانه، موسوم به اتاق لوله هدایت کنند.

بام لافت؛ همسایگی دیروز و امروز

یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های روستای لافت، محلی موسوم به بام لافت است که در میان دو بافت قدیمی و جدید روستا قرار دارد و امکان تماشای چهره دیروز و امروز لافت را برایتان فراهم می‌کند. در یک سو بادگیرهای قدیمی را می‌بینید که بر فراز خانه‌ها خودنمایی می‌کنند و در فاصله کمی از خلیج فارس قد برافراشته‌اند. در سوی دیگر بام لافت، چهره‌ای متفاوت از روستا را می‌بینید؛ سازه‌هایی امروزی که به ندرت بادگیر در آن‌ها استفاده شده است و گویی سنت خانه‌سازی را در لافت دگرگون کرده‌اند.

جنگل های حرا

جنگل‌های حفاظت شده حرا یکی از شاهکارهای طبیعت در سواحل جنوبی ایران و جزیره قشم به شمار می‌روند که در سطح جهانی شهرت بسیاری دارند. این جنگل‌ها میزبان درختان مانگرو هستند که با آب شور و شرایط نامناسب به راحتی کنار می‌آیند و همین ویژگی سبب شده تا از آن‌ها به‌عنوان یک گیاه استثنایی یاد شود.

در کنار پوشش گیاهی خاص، وجود جانداران در این جنگل‌ها، بر جاذبه آن‌ها می‌افزاید. جنگل‌های حرا میزبان خوبی برای جانداران زیر هستند:

آبزیانی همچون خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف)

پرندگانی همچون مرغ ماهی‌خوار یا حواصیل، لک‌لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی

دوزیستانی همچون انواع مختلف قورباغه

برای رفتن به حرا باید با پرداخت هزینه که میان مسافران تقسیم می‌شود سوار قایق شوید و به همراه یک راهنمای محلی مسیر کوتاهی را طی کنید.

قلعه نادری لافت؛ مظهر امنیت کهن

در جنوب روستای لافت قلعه مخروبه‌ای قرار دارد که نزد اهالی با عنوان قلعه نادری یا نادرشاهی شناخته می‌شود. قلعه نادری بر اساس یک نقشه مربع شکل احداث شده و آثاری از باروی قلعه، ۳۰ حلقه آب شیرین، ۳ برکه آب، ۲ آب انبار قدیمی و باقی‌مانده ۴ برج، تمام چیزی است که از آن برجای‌مانده است.

تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نیست؛ اما بسیاری بر این عقیده‌اند که این قلعه بر روی پایه‌های دژهای کهن و باستانی قبل از اسلام قرار دارد و ساخت آن به سال‌های دور باز می‌گردد.

قلعه پرتغالی ها؛ مشهورترین قلعه قشم

یکی دیگر از دیدنی‌های روستای لافت، قلعه پرتغالی‌هاست که در کنار گورستان قدیمی روستا قرار دارد. این قلعه به دستور آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی و در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شد. این دریانورد، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرد و پرتغال از این طریق به مدت ۱۱۰ سال بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت. در این مدت سازه‌های زیادی در جنوب ایران ساخته شد که هم اکنون آثار آن‌ها در قسمت‌های مختلف جزایر خلیج فارس به چشم می‌خورد.

سلام نو

درباره نویسنده