ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

بالغ بر ۶ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند

کارشناس دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ضمن اعلام اینکه ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون نفر در کشور وجود دارد، گفت:شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، بسته تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تهیه شده بود را به تصویب رساند. در این بسته مشوق‌هایی برای  گروه‌ها چهارگانه به منظور افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد لحاظ شده که از جمله آنها می‌توان به تامین پارکینگ در مکان‌های مناسب بافت‌های فرسوده برای جبران کسری پارکینگ، پیش‌بینی کاربری‌های انتفاعی در طبقه همکف، تسهیل شرایط توده‌گذاری و نما و اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز اشاره کرد.

در همین راستا «آمنه منصوری» کارشناس دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران جزییات بیشتری از بسته تشویقی شهرسازانه، که به تازگی توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است، ارایه داد و با اشاره به وسعت بافت‌های ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: در کشور ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در بافت ناکارآمد شهری با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون نفر و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی با جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در تدوین این بسته تشویقی رویکرد نوسازی محله‌ای مورد توجه قرار گرفته است، اظهارکرد: با نوسازی محله‌ای انتظار می‌رود  ایمنی و تاب‌آوری محلات فرسوده و ناکارآمد شهری و کیفیت محیطی و زندگی در این محلات ارتقاء یافته و همچنین بخشی از اراضی مورد نیاز مسکن مورد نیاز قانون جهش تولید مسکن از طریق تنظیم مجدد زمین در این محلات که دارای زیرساخت-های شهری هستند، تأمین شود.

منصوری در بیان سیاست‌های متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اظهارکرد: تراکم‌های تشویقی موضوع این مصوبه تنها به محلات یا نواحی که سرانه تأمین خدمات عمومی آنها حداقل به میزان یک سوم سرانه مصوب خدمات و فضای سبز مقیاس محله یا ناحیه باشد تعلق می‌گیرد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهریی وی توضیخ داد: بلوک‌های شهری که سرانه خدمات عمومی مورد نیازشان را در درون بلوک تأمین می‌کنند از شمول این بند مستثنی هستند. همچنین، این مشوق‌ها فقط در محدوده بافت فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب، ملاک‌عمل بوده و هرگونه مداخله در بافت‌های تاریخی مصوب، تابع ضوابط قانونی ویژه خود خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه به منظور جبران کسری پارکینگ‌های ناشی از اجرای این مصوبه شهرداری‌ها مکلف شدند نسبت به تامین پارکینگ‌های محله‌ای در مکان‌های مناسب در بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

کارشناس دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره بسته‌های تشویقی شهرسازانه گفت: این بسته‌های تشویقی برای ۴ گروه در نظر گرفته شده که شامل نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده، نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده شهری، نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع و کسانی است که در مقیاس محله‌ای و  بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند.

درباره نویسنده