ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

اوضاع آشفته و نابسامان بازار کاشان نیازمند کمک دلسوزان است

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: متاسفانه گنجینه معماری و کهن بازار کاشان اوضاع به شدت آشفته و نابسامانی دارد.

احمد دانایی‌نیا در مراسم تجلیل و پاسداشت از سه ضلع مثلت میراث فرهنگی شامل فعالان بخش مرمت و معماران دلسوز و گمنام، موزه داران و همچنین راهنمایان گردشگری گفت: وضعیت بازار کاشان نیازمند کمک همه مسئولان و دغدغه‌مندان است چرا که اگر از وضعیت کنونی آن خارج نشود آینده خوبی برایش نمی‌توان متصور بود.

او می‌گوید: از همه مسئولان، متخصصان، دلسوزان و فعالان میراثی کاشان تقاضا می‌کنم در بازآفرینی و تغییر اوضاع کنونی بازار کاشان یار و یاور میراث شوند.

به گفته او، آب انبار‌های کاشان و همچنین سقاخانه‌ها نیز که بخشی جدایی ناپذیر، اما فراموش شده از هویت معماری و میراثی کشور وضعیت خوبی ندارند و بدون شک این ۲ عنصر شایسته نیازمند توجه و عنایت دلسوزان حوزه میراث فرهنگی و البته هم افزایی بین دستگاهی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: لزوم پیوند ادبیات کهن ایرانی با مواریث تاریخی عامل ممانعت از گسست فرهنگیِ بین نسلی است.
دانایی‌نیا گفت: امروز در حقیقت جای شاهنامه‌خوانی، سعدی‌خوانی و خوانش دیوان حافظ و خیام و دیگر بزرگان متقدم ادبیات ایران در راستای پیشبرد اهداف والای توسعه فرهنگی و میراثی کاشان در خانه‌های تاریخی و اقامتگاه‌های گردشگری شهرستان خالی است.

او در همین زمینه از مدیران اقامتگاه‌های گردشگری کاشان درخواست کرد با ارائه برنامه و ایده، اتفاقات مثبتی در حوزه گرشگری کاشان و توسعه و تقویت عرصه‌های فرهنگی شهرستان رقم بزنند تا جایگاه و نقش خود را به خوبی اثبات کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان همچنین در تجلیل از خادمان میراث، موزه داران و راهنمایان گردشگری کاشان این خطه را دارای عظمتی سترگ ایستاده در اوج افتخارات میراثی و تمدنی عنوان کرد که حتی تلاش شبانه روزی آن‌ها نیز نمی‌تواند قطره کوچکی در برابر آن باشد.

دانایی نیا گفت: تلاش و فعالیت مدیران تاسیسات گردشگری کاشان نیز در مجموعه‌های بی شماری که در قالب اقامتگاه گردشگری در شهرستان فعالیت دارند با توجه به بازدید و گفتگو با آن‌ها از نزدیک به شکل دلسوزانه و فعال قابل تقدیر است.

او می‌گوید: کاشان به واسطه انبوه داشته‌های تمدنی و معماری به درستی ایران کوچک است.

به گفته او، خانه‌های تاریخی ارزشمند که با عشق خالصانه معماران گمنام قدیم ساخته شده است روزگاری خاک می‌خوردند، اما سالیانی است که خوشبختانه به همت شماری از دلسوزان و معماران گمنام، از زیر خاک برآمده و نگین شهر شده و پرچم معماری کاشان را در جهان برافراشته‌اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: شایسته است روند تاریخی و فنی احیای این خانه‌های ارزشمند ثبت و ضبط و در قالب کارگاه به دانشجویان و علاقمندان هنر معماری آموزش داده شود.

آیین تجلیل از معماران و مرمت گران پیشکسوت، موزه داران فعال شهرستان (از جمله خانم زهرا جهانی مدیر موزه مردم شناسی برزک و دارای عنوان موزه برتر کشور) و همچنین شماری از راهنمایان گردشگری فعال در ایام نوروز و موسم گلابگیری با اهدای لوح سپاس در هنرستان دستمالچی و به مناسبت هفته میراث فرهنگی اجرا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده