ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

استاندار گلستان: طرح ویژه سکونتگاه روستایی زیارت گرگان تصویب شد

استاندار گلستان گفت که طرح ویژه سکونتگاهی روستایی زیارت شهرستان گرگان در نشست امروز دوشنبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، هادی حق شناس افزود: این مصوبه پس از رعایت الزامات شورای عالی شامل خروج اراضی واقع در حریم راه و رودخانه و اراضی با شیب بالای ۳۰ درصد در محدوده حدود ۵۴ هکتار مورد تصویب قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در تهیه طرح ویژه سکونتگاه روستایی زیارت رفع مشکل بومیان به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود.

روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.

در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، بافت قدیمی و زیبای روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت شده است.

روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای بیش از هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

 مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان در روستای گردشگری زیارت بیش از هزار و ۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.

ایرنا

درباره نویسنده