س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

«مسجد النور» در دبی در فهرست «بهترین ساختمان‌های جهان»

 

به نقل از البیان، شبکه سی ان ان گزارش داد: مسجد مرحوم «محمد عبدالخالق قرقاش» معروف به مسجد النور در دبی در میان بهترین ساختمان‌های جدید و مدرن در جهان قرار گرفت؛ به طوری که در فهرست جشنواره معماری جهانی امسال در میان نزدیک به ۲۵۰ پروژه تکمیل شده قرار دارد.

قرار است این ساختمان‌های جدید برای جوایز این جشنواره که فعالیت‌های آن با نام«ساختمان جهانی سال» در دسامبر امسال در سنگاپور به پایان می رسد، رقابت کنند.

سی ان ان گزارش داد: این مسجد در میان بهترین ساختمان‌های جدید و چشم نواز مانند آسمان خراش سنگاپور با ۸۰ هزار گیاه و پایگاه تحقیقاتی تسینگدو برای پرورش پانداهای غول پیکر در چین قرار دارد. طراح معمار آن «سیما دباغ» است که در امارات مستقر است. وی به دلیل طراحی مسجد النور در دبی در فهرست نهایی ساختمان‌های مذهبی قرار گرفته است.

مسجد النور در منطقه القوز با تکیه بر معماری سنتی اسلامی ساخته شده است، زیبایی آن در نقش‌های مثلثی در سبک مهندسی تکراری ساختمان مشهود است، همچنین خط عربی نقش مهمی در طراحی زیبایی آن دارد، این خط عربی به عنوان یک نوار محافظ به دور ساختمان پیچیده شده است تا یک ارتباط مستقیم معنوی ایجاد کند.

علاوه براین، دکوراسیون داخلی آن به دور از پیچیدگی است و با استفاده از رنگ‌های آرام و پرداختن به جزئیات معماری اسلامی، یک فضای آرام و متعالی برای نماز و عبادت فراهم شده است. گنبد سوراخ دار این مسجد مشهور است. این سوراخ به عنوان یک عنصر تزئینی و زیبا در طراحی این گنبد استفاده شده است.

سوراخ در قسمت بالای گنبد قرار دارد و به نور خورشید و هوای تازه برای رسیدن به داخل مسجد کمک می کند، به طوری که اشعه خورشید به آرامی نور طبیعی را وارد فضای مسجد می کند و این مسجد را متناسب با محیطش می کند.

در این جشنواره که بزرگ‌ترین رویداد معماری سالانه بین المللی در جهان به شمار می‌آید، از ۲۹ نوامبر تا یکم دسامبر امسال در سنگاپور برگزار می شود. این جوایز در ۱۸ بخش معماری مسکونی، تجاری و فرهنگی توزیع می شود. داوری برای اعطای جوایز این جشنواره برعهده یک کمیته متخصص از کارشناسان متشکل از ۱۴۰ نفر است.

شبستان

درباره نویسنده