د٫ اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۳

جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد

مطالعات تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و طی فرایند قانونی تأیید و تصویب درکارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، مطالعات تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و طی فرایند قانونی تأیید و تصویب درکارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید تا یک گام دیگر به تأیید و تصویب نهایی این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری نزدیک شویم و به این واسطه توسعه پایدار، حفاظت و صیانت و بهبود کیفیت گستره حریم در همه ابعاد منطبق بر چشم‌انداز این طرح، محقق شود.

شهردار مشهد با تشریح جزئیات این طرح، بیان کرد: مطابق با این طرح، حریم کلان‌شهر مشهد با مساحت ۸۷‌هزار‌و‌۸۸۰‌هکتار مشتمل بر تعداد ۱۲۴‌سکونتگاه با ۱۸۱‌هزار‌و‌۹۰۰ نفر جمعیت و هسته‌های صنعتی کارگاهی و با برخورداری از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌شماری از جمله توپوگرافی مناسب، عرصه‌های سبز عمومی توسعه‌یافته، زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی، زیرساخت‌های تصفیه منابع آبی، فاضلابی و تولید آب خاکستری، شبکه راه‌های دسترسی و منظومه سکونتگاه‌های روستایی است.
محمدرضا قلندر‌شریف افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در خلأ طرح و برنامه مدون از سویی و ناهماهنگی در اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از‌دیگر‌سو، این حریم دستخوش سودجویی عمومی و آسیب‌هایی از حیث تشدید بهره‌برداری از منابع طبیعی، برهم‌خوردن تعادل نظام سکونت، فعالیت، سازمان فضایی، محیط‌زیست و‌… شده است.
وی افزود: در‌همین‌راستا شهرداری مشهد بر آن شد تا سند پهنه‌بندی حریم ذیل اسناد بالادستی را تهیه و تصویب کند.
وی تصریح کرد: چشم‌انداز این طرح رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معیشت و رفاه عمومی جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های روستایی و فراهم‌آوردن شرایط مطلوب زیستی و سکونتی است.

۳ پهنه مهم در طرح پهنه‌بندی

قلندر‌شریف بیان کرد: اساس طرح پهنه‌بندی بر ارکان سازمان فضایی، شامل نقش و عملکرد کریدور‌های اصلی جمعیت‌پذیری پیش‌بینی‌شده برای افق طرح سال‌۱۴۱۰ و جهات و حدود کلی توسعه، استوار شده است.
شهردار مشهد در ادامه افزود: از مهم‌ترین نتایج این طرح می‌توان به تدوین اهداف، راهبرد‌های مداخله، سیاست‌ها و برنامه‌ها، نوع کاربری، پهنه‌بندی فعالیت‌های مجاز و مشروط، پروژه‌های موضوعی و موضعی و ضوابط و مقررات مربوط در قالب سه پهنه اشاره کرد.
وی درباره پهنه‌های یاد‌شده نیز گفت: پهنه اول شامل ریزپهنه‌های منطقه حفاظت‌شده کشف‌رود، عرصه و حرائم آثار و محوطه‌های تاریخی، کمربند سبز، حفاظت کوهستان و حوزه‌های فعالیتی کم، متوسط و زیاد، پهنه دوم شامل کشاورزی ریزپهنه‌های اراضی دیم، اراضی کشاورزی آبی و باغات و اراضی کشاورزی کشت و صنعت و پهنه سوم آبی مشتمل بر دریاچه سد طرق، همه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و حرائم آنها می‌شود.
وی در ادامه به مهم‌ترین رویکرد‌ها و سیاست‌های پیشنهادی پهنه‌بندی حریم اشاره کرد و ادامه داد: این رویکرد‌ها در دو قالب حفاظت و پیشگیری از جمله حفاظت و صیانت از آبخوان مشهد و منابع آبی همچون دریاچه سد طرق، حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اراضی کشاورزی و باغات بهره‌برداری پایدار از منابع کشاورزی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی و‌… تبیین شده است.

برنامه عملیاتی برای اجرای سیاست‌ها

قلندر‌شریف با بیان اینکه اجرای سیاست‌های فوق نیازمند برنامه اقدامات عملیاتی است، تصریح کرد: از جمله این اقدامات توسعه و تقویت شبکه معابر در مقیاس کلان، همگام با تقویت شبکه راه‌های محلی و بهبود وضعیت دسترسی از طریق بهسازی معابر فرعی بین روستایی، تقویت حرکت پیاده به مقصد بارگاه حضرت امام‌رضا (ع) به‌صورت کاملا متمرکز و سازمان‌یافته عمدتا در سه مسیر اصلی جاده قوچان-مشهد و نیشابور-مشهد و فریمان-مشهد و‌… است.
وی اظهار کرد: بدون شک اجرایی‌شدن این سیاست‌ها نیازمند تعیین ساز‌و‌کار‌های اجرایی و مدیریتی مناسب مورد‌نیاز برای ایجاد هماهنگی‌های لازم بین عوامل اجرایی سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط، تلاش برای مشارکت هر چه‌بیشتر جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و افزایش هم‌گرایی‌های اجتماعی و مشارکت شهروندی میان ساکنان روستاهاست.
شهردار مشهد افزود: ممنوعیت صدور هرگونه مجوز برای فعالیت‌های غیرمجاز و اخذ مجوزات قانونی در چارچوب فعالیت‌های مجاز از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز باید مد‌نظر قرار گیرد.

شهرآرا

درباره نویسنده