ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

۲۷۰ هکتار بافت تاریخی بروجرد نشان دهنده معماری لرستان است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی منسجم از دوره صفویه تا معاصر در بروجرد وجود دارد که معماری لرستان را می‌توان در این مناطق مشاهده کرد.

عطا حسن پور در جلسه شورای اداری که با حضور معاون وزیر کشور و رییس سازمان همیاری و شهرداری‌ها و رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در سالن آمفی تئاتر فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: بروجرد تنها شهری بوده که صنایع دستی آن به نام ورشو ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: بروجرد شهری است که در طول تاریخ مهد فرزانگان بوده و بی‌جهت نبوده که جهت اثبات آن فقط کافی است به مرحوم آیت‌الله بروجردی اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه مسجد جامع بروجرد کهن‌ترین مسجد غرب کشور است، بیان کرد: مسجد تاریخی امام (ره) از بزرگ‌ترین مساجد کشور محسوب می شود که متاسفانه کمترین اعتبار به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند و در اختلاف بین میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه قرار گرفته که باید هرچه زودتر رفع چون ممکن است با شرایط بحرانی روبرو شود.

وی عنوان کرد: در این شهر ۲۰۰ کارگاه خانگی صنایع دستی فعال است که ۵۰ کارگاه از میراث فرهنگی مجوز گرفته و همزمان با تولید صنعت‌گر پرورش می‌دهند.

حسن‌پور افزود: هنر حرمی بافی را در این شهر احیا کردیم که حدود ۴۰ سال پیش مدفون شده بود.

وی ادامه داد: در زمینه گردشگری توانستیم از محل تبصره ۱۸ برای برخی از هتل‌هایی که در این شهرستان احداث و رها شده بودند، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بگیریم که تکمیل شوند.

حسن‌پور افزود: در شهر بروجرد بیشتر از هر چیز توجه به سمت صنایع دستی است چراکه اشتغال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که نگاه ویژه مسوولان را در این زمینه می‌طلبد.

شهردار بروجرد گفت: شهرداری‌ها ارگانی هستند که چنانچه مورد حمایت قرار بگیرند و موانع قانونی آنها برطرف شود نه تنها به بودجه دولتی نیاز ندارند بلکه به کمک دولت خواهند آمد و زمینه ساز سرمایه‌گذاری خواهند بود.

وی گفت: اختیارات فرمانداری ویژه ارتقا پیدا کند و کمیسیون ماده پنج باید برای مسائل کلان به کار گرفته شود نه برای تغییر کاربری یک واحد مسکونی و پارکینگ و این دون از شان تصمیم‌گیری‌های کلان استان است.

عیدی بیرانوند بر منسجم کردن مدیریت شهری شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: خیلی از وقت شهرداری صرف درگیری داخلی با برق، آبفا می‌شود و خیلی از فرصت‌های مردم در این درگیری‌ها تلف می‌شود.

شهردار بروجرد با بیان اینکه ارزش افزوده‌ای که دولت و مجلس مصوب کرده بی‌عدالتی محض است، عنوان کرد: در این شهرستان دارو و تولیدات محصولات دارویی و باغی و کشاورزی داریم اما ارزش افزوده به ما نمی‌دهند چرا باید استان مرکزی با فاصله ۱۵۰ کیلومتری از شهرستان بروجرد، ۳۵ میلیارد تومان ارزش افزوده دریافت کنند اما بروجرد ۲ میلیارد و خرم‌آباد سه میلیارد تومان دریافت داشته باشد و این بی‌عدالتی محض است و باید عدالت در خصوص ارزش افزوده بازنگری شود.

عیدی بیرانوند گفت: کمربندی‌ها در شهرهای چه زمانی باید تعیین تکلیف شوند، اگر کمربندی است چرا دولت هزینه نمی‌کند، چرا باید از عوارض شهرداری، برای جدول، زیرساخت و آسفالت کمربندی شهرستان هزینه کنم.

وی با بیان اینکه امروز با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم و استفاده از پساب یک ظرفیت بسیار خوب است، افزود: چرا برای پساب شهرداری‌ها اعتباری گذاشته نمی‌شود و  باید ۲ میلیارد تومان از هزینه‌های شهرداری‌ بروجرد را برای کمک به کم‌آبی برای پساب استفاده کنم.

شهردار بروجرد اضافه کرد: برای شهرداری‌ها اعتبار در نظر بگیرید و آنها را ملزم به استفاده از پساب کنید تا دیگر بار آبی بر شهر تحمیل نشود.

عیدی بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه ماشین‌آلات لازم را برای آتش‌نشانی نداریم تاکید کرد: بانک‌ها باید به شهرداری‌ها وام بدهند تا ایجاد اشتغال کند و پروژه‌های تجاری را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه درحوزه بحران، شهرداری‌های استان مشکل دارند، افزود: در حوزه جرائم راهنمایی و رانندگی پنج درصد سهم شهرداری‌ را نمی‌دهند؛ شفاف‌سازی هم نمی‌کنند.

شهردار بروجرد پیشنهاد داد: کارگروهی تشکیل و از شهرداران باسابقه دعوت شود تا از نقطه‌نظرات آنان در راستای حل مشکلات شهر استفاده شود.

عیدی بیرانوند با بیان اینکه شهردارها را از دست شوراها راحت کنید، افزود: در کل کشور شهردارها بازیچه دست شوراها شدند و هرروز شاهد بی‌ثباتی مدیریت و تنش  هستن، قانون انتخاب شهردارها یا مستقیم توسط مردم انجام شود و یا حداقل ثبات مدیریتی در نظر بگیرند.

وی گفت: در حوزه مدیریت شهری و شوراها بسیار مشکل داریم و انتظار می‌رود مورد حمایت قرار گیریم و جایگاه شهردارها باید ارتقا پیدا کند.

ایرنا

درباره نویسنده