ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

کلیات طرح حفاظت و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تصویب شد

 سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان از تصویب کلیات طرح حفاظت و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و ضوابط اختصاصی آن در کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری استان خبر داد.

رحمان فرمانی عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این طرح و ضوابط اختصاصی آن که به کارفرمایی این اداره‌ کل تهیه‌ شده و پس از تصویب در وزارت مربوطه در اردیبهشت‌ ماه سال جاری توسط علی دارابی قائم‌ مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور به علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان ابلاغ شد.

به گفته این مقام مسوول، این طرح در جلسه کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری استان مطرح و ارائه شد.

وی با بیان این‌ که در سنوات قبل جلسات کمیته فنی متعددی برای بررسی این طرح تشکیل شده، یادآور شد: در جلسه اخیر کمیسیون ماده پنج استان، پس از ارائه و دفاعیات انجام‌ شده توسط این اداره‌ کل و اظهارات اداره‌ کل راه و شهرسازی استان و شهرداری گرگان در خصوص نتایج جلسات کمیته فنی، کلیات این طرح مورد تصویب قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان تاکید کرد: این طرح پس از تصویب نهایی در کمیسیون ماده پنج استان به‌ عنوان مرجع تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و پس از سیر مراحل اداری، به‌ عنوان سند بالادست شهری به مدیریت شهری گرگان ابلاغ می‌شود و توسط شهرداری گرگان مورد اجرا قرار می‌گیرد.

فرمانی بیان کرد: طرح حفاظت و ساماندهی شهر تاریخی استرآباد در راستای اجرای اهداف حفاظتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری سال ۱۳۹۴ در خصوص محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی کشور و ابلاغ محدوده تاریخی ۱۵۶ هکتاری شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تدوین شده و این طرح تفصیلی به‌ صورت کیفی علاوه بر برنامه‌ریزی کالبدی به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن نیز می‌پردازد.

وی اضافه کرد: در چشم‌انداز این طرح پهنه کهن شهر گرگان محدوده‌ای پویا، مشارکت محور، هویت‌مند، سرزنده، متکی بر ارزش‌های میراثی، ایمن به لحاظ کالبدی و اجتماعی، دارای سیما و منظر شهری متناسب با هویت تاریخی بافت در ارتباط کارآمد با محیط پیرامون و با توسعه‌ای درون افزا و اقتصادی پایدار بر پایه استقرار فعالیت‌های گردشگری و تفریحی است.

ایرنا

درباره نویسنده