ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

چیدمان در طراحی داخلی

چیدمان اثاثیه می تواند کاری ناامید کننده باشد. وقتی با اتاقی خالی مواجه می شوید پر کردن آن به طوری که هم عملی باشد و هم با رعایت اصول هنری رضایت بخش باشد می تواند کاری مایوس کننده باشد. اما در طی سال ها، طراحان داخلی چند اصل ساده با به کارگیری آسان را شناسایی کردند. فقط این قوانین متعارف را دنبال کنید تا متوجه شوید چیدمان اثاثیه با تمام این ها خیلی ترسناک نیست.

عامل مهم هنگام چیدن هر اتاقی داشتن درک و بازتاب چیدمان در استفاده از فضا است. مثلا دو کاناپه رو به روی همدیگر از لحاظ تقارن خوشایند است اما اگر اولین کاری که هنگام نشستن روی کاناپه انجام می دهید تماشای تلویزیون باشد ایده آل نیست. درباره اینکه چه کاری می خواهید در آن فضا انجام دهید، چه چیزی باید نزدیک و در دسترس باشد و چه مقدار از فضای اتاق را نیاز دارید فکر کنید.

وقتی می خواهید حس فضا را افزایش دهید خالی نگه داشتن مسیر نگاه ها در سراسر اتاق مهم است. این به این معنی نیست که در همه موارد از اثاثیه کمتری استفاده کنید (چقدر کسل کننده) اما به وسایلی که در مقابل پنجره، مستقیما در مسیر رفت و آمد هنگام ورود به اتاق قرار می دهید توجهی ویژه داشته باشید. جدا از این، بازی عادلانه ای با ارتفاع است.

تعادل همیشه در دکوراسیون به خصوص موقع چیدمان مبلمان و اثاثیه دیگر در هال مهم است.
اندازه و محل قرارگیری وسایل مختلف، هر دو را در نظر داشته باشید؛ دقت داشته باشید تمام وسایل بزرگ یا کوچک را در یک قسمت یا در یک گوشه اتاق با هم قرار ندهید که فضا را نامتعادل و کمی بی سر و سامان جلوه می دهد. همچنین دقت داشته باشید اشکالی مختلف در یک قسمت باشد؛ اگر صندلی هایی مستطیلی دارید یک میز دایره ای را برای آنها در نظر داشته باشید. چه در طراحی اهل تقارن باشید چه نه، تعادل در هر فضایی مهم است. از لحاظ بصری تقابلی بین یک وسیله بزرگ با دو تا کوچک تر یا یک لامپ بلند روی زمین با یک لامپ آویزان آویزدار ایجاد کنید. رنگ و طرح را وارد بازی تعادل کنید و در زمانی مناسب ماهیت و مفهوم ذن را احساس خواهید کرد.

هیچ وقت قدرت یک نقطه مرکزی در اتاق را دست کم نگیرید. گاهی اوقات به طور طبیعی پیدا هستند؛ مثلا پنجره ای مشخص یا یک شومینه درونساز طاقچه دار؛ این در حالی است که بقیه وسایل، مثل تلویزیون و وسایل صوتی تصویری دیگر را باید خودتان تهیه کنید. نقطه مرکزی انتخابیتان هر چه که هست، تصمیم بگیرید و کار را با همان ادامه دهید. شما باید اثاثیه را تا حد ممکن دور آن بچینید. همان طورکه فکر نمی کنیم هر اتاق به لامپ آویزی بزرگ، کاغذ دیواری عجیب و غریب یا کارهای هنری چشمگیر احتیاج داشته باشند فکر هم نمی کنیم جهت دادن به اثاثیه تان برای بهترین استفاده از آنچه خانه تان دارد مهم باشد.
شاید این به معنای بهتر نشان دادن یک شومینه پر نقش و نگار، چیدن وسایل برای بهره بردن از مزایای نماهای زیبا از یک پنجره یا پایین نگه داشتن وسایل برای به نمایش گذاشتن قاب جلویی است.

یکی از مهم ترین مواردی که باید هنگام چیدن اثاثیه در هر فضایی در نظرگرفت مسیر رفت و آمد است. افراد نباید هنگام عبور با همدیگر، اثاثیه یا مبلمان برخورد کنند. دقت داشته باشید باید چند سانتی متر بین میز کافه و کاناپه و صندلی ها فاصله باشد. مسیر را خلوت کنید تا افراد بتوانند بدون مشکل از یک طرف اتاق به طرف دیگر راه بروند. یک اتاق خالی به نوعی تخته سنگی خالی از بهترین نوع برای کسانی است که برای طراحی داخلی می میرند. اما وقتی اثاثیه را در آنجا تهیه کردید و شروع به چیدن کردید به نظر می رسد بسیاری از فرصت ها ناگهان رنج آور می شوند. مسیرهای رفت و آمد را زمینه یابی کنید، به یاد داشته باشید زیبایی در سادگی است و همچنان دقت داشته باشید ۹۱ سانت بین وسایل فضای راه رفتن باشد.
 
فریده کریمی

درباره نویسنده