ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

چمران: شورای شهر تهران به‌دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها است

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه معماری امروز کشور از هویت ایران اسلامی فاصله گرفته است، گفت: شورای اسلامی این دوره پایتخت تا حد امکان به‌دنبال اصلاح الگوی معماری ساختمان‌ها است.

 مهدی چمران روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز مهندس که بر سر مزار مرحوم استاد حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده در شهرری برگزار شد، اظهار داشت: دوری از هویت معماری ایرانی و اسلامی و اشراف داشتن خانه به یکدیگر ۲ مشکل و تناقض در معماری پایتخت است که باید این شرایط تا حد امکان اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه امروز هویت معماری ساختمان های کشور به دلیل تقلید از سبک های غربی بی هویت شده است، خاطرنشان کرد: این روند غلط از زمان پهلوی اول در کشور آغاز شد و در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی به اوج خود رسید.

چمران اضافه کرد: دوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی معماری و استفاده از سبک های غربی پس از انقلاب نیز همچنان ادامه داشته که امروز شاهد بسیار از مشکلات در حوزه معماری در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه معماری ایرانی و اسلامی نتوانسته است جای خود را در معماری مدرن و پسا مدرن کشور پیدا کند، تاکید کرد: امروز باید در دانشکده ها و مدارس معماری کشور روش های معماری سنتی ایران اسلامی در کنار روش های نوین معماری به دانشجویان و دانش آموزان تدریس شود.

چمران یادآور شد: استادانی مانند مرحوم لرزاده با اعتقاد قوی دینی و مهارت کامل در معماری دست به کار می شدند و با صفای باطنی و خلوص نیت آثار خاصی را خلق می کردند که باید این روش ها امروز نیز به کار بسته شوند.

وی با اشاره به اینکه آثار اصیل معماری ایرانی و اسلامی جزو نمادهای اصلی ایران در جهان است، افزود: استادان معماری ایران در گذشته با وضو و اعتقاد قلبی و مهارت مثال زندنی اقدام به ساخت آثاری می زدند که هم اکنون نیز مخاطبان خود را محو تماشا می کند.

چمران بیان داشت: معماری بسیاری از مساجد و زیارتگاه های ایران اسلامی به دلیل خلاقیت معماران ایران قدیم و صفای باطنی استادان آن امروز به  یک سنبل و نماد تبدیل شده اند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز مهندس در کشور، عنوان کرد: ایران اسلامی از گذشته تاکنون محل تربیت مهندسان و استادانی بی بدیلی در حوزه مهندسی صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و سایر علوم بوده است.

چمران اضافه کرد: مرحوم لرزاده یکی از معماران بزرگ ایران اسلامی است که درکنار علم و مهارت اعتقاد راسخ و قلبی بسیار زیادی داشت که توانست آثار بسیار زیبایی از خود به جا بگذارد.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران به همراه جمعی از مسئولان شهرداری تهران امروز(پنجشنبه) به مناسبت روز مهندس با حضور در مزار مرحوم استاد حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده در مسجد   افضلیه شهرری یاد ایشان را گرامی داشتند.

گفتنی است: مرحوم استاد حسین بن محمد معمار معروف به لرزاده معمار، هنرمند، و خالق آثار ماندگار از جمله طراحی و ساخت آرامگاه فردوسی، معمار و مرمت حرم مطهر امام حسین(ع) است.

ایرنا

درباره نویسنده