ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: در حال حاضر صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت نکات سیما و منظر متناسب با شهر قم است.

مجید متین فردر قم با اشاره به اینکه در حوزه سیما و منظر، کمیته‌های نما در مناطق مختلف ایجاد شده است، اظهار کرد: در حوزه سیما منظر شهر تعامل استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری لازم است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این دستگاه‌ها با یکدیگر افزود: از نظر سیما و منظر شهری تعاریف جدیدی در حال مطرح شدن است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه مسائل مرتبط با معماری اسلامی، ایرانی و سبک‌های وارداتی گسترده است، خاطرنشان کرد: در این موضوعات توافق نظری کاملی وجود ندارد و الگوی کاملی نداریم که بگوییم ساخت‌وسازها طبق این الگو باید انجام شود و الزام‌آور است، اما می‌توانیم موضوعات و نمادهای نامطلوب را شناسایی کنیم و آن را کاهش دهیم.

متین‌فر ادامه داد: یکی از اتفاقات جدید در ساخت‌وساز شهری قم احداث نمادی شبیه به گنبد است در صورتی که سبک و عناصر ایرانی اسلامی داشته باشد، جای تأمل دارد اما احداث گنبدهایی که به سبک معماری بیزانسی هستند، عنصری نامطلوب و بیگانه است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته اقدامات سلبی و پیشگیرانه زیادی با سازنده‌ها صورت گرفت و حتی در مواردی با قوه قهریه وارد شدند، بعضی سازه‌ها برش خورد و بعضی اجازه تکمیل پیدا نکرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم تاکید کرد: در حال حاضر نیز صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت این نکات است و امید می‌رود با تعامل بین سازمان و سازندگان این شرایط بهتر از گذشته پیش برود.

متین‌فر افزود: در حال حاضر جلساتی با اداره کل راه و شهرسازی، سامان نظام مهندسی و حتی مهندسان ناظر یا طراحان و معماران پروژه‌ها وجود دارد و این مسئله سختگیرانه بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده نیز یک نشست تخصصی برای سیما منظر شهری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به دغدغه بزرگان و مردم در این زمینه تعاملات با حوزه و اعلام آمادگی از طرف این نهاد و نخبگان دانشگاهی وجود دارد و امیدواریم این تعامل سبب شود تا شهر قم معماری اصیل خود را بازیابد.

ایمنا

درباره نویسنده