ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

چغازنبیل؛ تمدن وارونه

چغازنبیل نمونه‌ای فوق‌العاده از معماری و سکونتگاه باستانی انسان است و فرهنگ و سرگذشت ایلامیان (عیلامیان) را نشان می‌دهد، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین آثار ایران باستان محسوب می‌شود. زیگورات چغازنبیل در سال ۱۳۵۸خورشیدی به‌عنوان اولین آثار تاریخی برجسته ایران زمین، همراه با نقش جهان اصفهان و تخت‌جمشید در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آجرنوشته‌های زیگورات چغازنبیل به سرقت رفته است! مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی گفته در بازدید از این بنای باستانی، شاهد تخریب و سرقت برخی از آجر‌ها و کتیبه‌های آنجا بوده، اما پس از پیگیری با توجیهاتی از سوی مسوولان مواجه شده است.

به‌مناسبت انتشار این خبر نقبی به این اثر باستانی زده‌ایم. روی کتیبه‌ای که در چغازنبیل پیدا شده به نقل از آشور بانی پال، پادشاه آشور باستان آمده است: «من زیگورات شوش را که از آجر‌هایی با سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم. معابد ایلام را با خاک یکسان کردم و شوش را به ویرانه‌ای بدل ساختم. به دست من ندای انسانی و فریاد شادی از آنجا رخت بربست.» ۳۲۵۰سال پس از حکاکی این جملات، به‌دست سارق یا سارقانی مجهول‌الهویه، «ندای انسانی و فریاد شادی» بار دیگر از چغازنبیل رخت بربسته است!

فرادید

درباره نویسنده