ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

پاکسازی نماهای ساختمان‌های شخصی باید به دغدغه شهروندان تبدیل شود

زهره فرزادپور افزود: شهروندان روزانه با معماری و هندسه کوچه ها، خیابان ها و بافت‌های تجاری و مسکونی مواجه می‌شوند بنابراین سیما و منظر شهری نقش بسیار مهمی در گسترش و تعمیق تجربه زیباشناختی افراد دارد و فرصت مناسبی برای ارتقای سواد بصری افراد جامعه است.وی با بیان […]

زهره فرزادپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان روزانه با معماری و هندسه کوچه ها، خیابان ها و بافت‌های تجاری و مسکونی مواجه می‌شوند بنابراین سیما و منظر شهری نقش بسیار مهمی در گسترش و تعمیق تجربه زیباشناختی افراد دارد و فرصت مناسبی برای ارتقای سواد بصری افراد جامعه است.
وی با بیان اینکه نظافت نماهای شهری یکی از موارد مطرح شده در موضوع سیما و منظر شهری است، افزود: یک شهر خوب را شهروندان آن می‌سازند و داشتن شهری با ظاهر خوب یا بد به شهروندان آن شهر و میزان احساس تعلق خاطر آنها باز می‌گردد.
این کارشناس همچنین گفت: با توجه به اینکه قزوین یک شهر صنعتی است و شاهراه ارتباطی به حساب می‌آید، تردد بی‌رویه اتومبیل‌ها در کنار آلودگی هوا بر کثیفی نماهای شهری دامن می‌زند و سازمان زیباسازی شهرداری قزوین متولی رسیدگی به نظافت سیما و منظر شهری است. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه نماهای شهری شامل ۲ بخش نماهای عمومی و شخصی است، شهرداری متولی نظافت ساختمان‌های عمومی است اما در خصوص نظافت نماهای خصوصی باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد به عنوان مثال از جانب شهرداری تعرفه‌هایی در نظر گرفته شود که شهروندان با پرداخت تعرفه‌ای مناسب، نماهای خود را شست‌وشو دهند و پاکسازی کنند.
فرزادپور با بیان اینکه نظافت و پاکسازی نماهای عمومی باید به دغدغه شهروندان برای داشتن شهری مناسب و ایده‌آل تبدیل شود، تصریح کرد: پاکیزه نگه داشتن فضاهای شهری معرف فرهنگ شهروندی می باشد و با توجه به اینکه قزوین یکی از شهرهای مطرح گردشگری است توجه به این امر باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.
 

سازمان زیباسازی برای نظافت نمای ساختمان‌های شخصی وظیفه‌ای برعهده ندارد

کارشناس سازمان زیباسازی شهرداری قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه نظافت و بهبود نماها و فضاهای شهری، اقدامات قابل توجهی در بخش‌های عمومی انجام شده است، اما سازمان زیباسازی برای نظافت بخش خصوصی و نمای ساختمان های شخصی شهروندان وظیفه‌ای برعهده ندارد.
سید وحید سید موسوی ادامه داد: در این زمینه نیز برخی ایده‌ها برای پاکسازی نماهای شخصی به مناسبت‌های مختلف در صحن شورای شهر مطرح شده که به دلایلی چون کمبود بودجه تاکنون به تصویب نرسیده است.
موسوی همچنین افزود:پاکیزه کردن سیما و منظر شهری از اقدامات مهم و حیاتی یک شهر به شمار می آید که ارتباط مستقیمی با روح و روان شهروندان دارد و سالانه بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان از بودجه سازمان را صرف خود می‌کند.
این مسوول گفت: دیوارهایی که نماهای عمومی دارند و آلوده به پوسترهای تبلیغاتی و به اصطلاح شعارنویسی‌های شخصی هستند، به مناسبت‌های مختلف توسط سازمان زیباسازی نظافت و پاکسازی می‌شوند. 
وی همچنین افزود: متاسفانه در شهر قزوین با معضلی به نام دیوارنویسی‌ مواجه هستیم که تعداد آن روز به‌ روز بیشتر می‌شود و برای کاهش آن نیازمند آموزش‌هایی در حوزه حقوق شهروندی هستیم. 
موسوی ادامه داد: به‌ منظور جلوگیری از چنین تخلفاتی باید از طریق سیستم قضایی ورود پیدا کرد که متاسفانه به دلیل به روز نشدن قانون شهرداری‌ها برخوردهای قاطعانه با متخلفان صورت نمی‌گیرد.

ایرنا

درباره نویسنده