ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

نگاهی به خانه موزه نیما یوشیج در تهران

در دل ساختمان‌های بلند و برج‌های سر به فلک کشیده شمال تهران در محله دزاشیب، خانه‌ای تاریخی با شیروانی قرمز و درخت‌های کاج بلند نظرها را به خود جلب می‌کند. اینجا خانه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است؛ خانه‌ای تاریخی که روزهای تلخ گذشته‌اش را پشت سر گذاشته و حالا یک سالی می‌شود که علاقه‌مندان، این خانه را به عنوان موزه شعر نوین ایران می‌شناسند.

این خانه تاریخی که سال‌ها به مخروبه‌ای تبدیل شده بود و در گوشه‌ای از تهران نفس‌های کم‌رمق و کم‌جانی داشت؛ پس از کش و قوس بین شهرداری و صاحب ملک، سرانجام ۳ سال پیش از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران خریداری و بعد از مرمت و بازسازی به موزه شعر تبدیل شد. خانه نیما یوشیج در دوره پهلوی دوم ساخته شده و در کنار خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور (دو نویسنده مطرح ایران) در منطقه شمیرانات قرار دارد و واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

 

تصاویر | نگینی در دل برج‌های سر به فلک کشیده تهران| با موزه شعر نوین ایران آشنا شوید

خانه نیما یوشیج در تهران خانه‌ای است که توسط نیما و همسرش ساخته شده است. به گفته فرزند نیما هزینه ساخت این خانه از وامی که مادرش گرفته بود تأمین شده است. خانه ظاهراً در اواخر دوره پهلوی اول ساخته شده که محله دزاشیب در حال شکل‌گیری بوده است.

 

بر روی تابلوی ورودی، تاریخ ساخت خانه ۱۳۲۸ شمسی ذکر شده است. این خانه در زمینی به وسعت ۶۸۰ متر مربع ساخته شده که ۱۶۰ متر مربع آن به ساختمان بنا اختصاص دارد. سبک معماری خانه نیما یوشیج مشابه تمام خانه‌های دزاشیب در آن دوران است. ایوانی با هشت ستون آبی رنگ و سقفی شیروانی در نمای خانه خودنمایی می‌کنند. این بنای آجری دارای ۴ اتاق مرتبط با هم و اتاق مجزایی است که ظاهراً اتاق نیما بوده است. در حیاط خانه یک حوض مستطیل شکل و چندین درخت کهنسال وجود دارد.

موزه شعر نوین ایران در اواسط پاییز سال گذشته با حضور مهدی چمران ،رئیس شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و مرتضی امیری اسفندقه، مشاور شهردار تهران در حوره شعر، هنر و ادب، افتتاح و به پاتوقی برای شعرا ، ادیبان و علاقه مندان شهر تبدیل شد.

تصاویر | نگینی در دل برج‌های سر به فلک کشیده تهران| با موزه شعر نوین ایران آشنا شوید

 

خانه نیما یوشیج در تجریش، خیابان دزاشیب خیابان رمضانی، کوچه رهبری واقع شده و علاقه مندان می‌توانند هر روز به جز روزهای تعطیل به این منطقه بیایند و علاوه بر دیدن موزه شعر نوین، از خانه سیمین و جلال، زوج ادیب ایران نیز که در همسایگی آن قرار دارد، دیدن کنند.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده