ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

نظارت جدی بر ساخت و سازها در حریم گسل های زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه زنجان از سال ۹۴ به عنوان استان پایلوت گسل کشور انتخاب شد، گفت: در سال ۹۹ و با تایید شورای معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تهیه سند گسل استان در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی و نهایی شدن، ابلاغ شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه زنجان از سال ۹۴ به عنوان استان پایلوت گسل کشور انتخاب شد، گفت: در سال ۹۹ و با تایید شورای معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تهیه سند گسل استان در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی و نهایی شدن، ابلاغ شد.

اصغر اسماعیلی افزود: این سند بالادستی با توجه به اینکه در آن مقطع طرح جامع شهر زنجان بررسی می شد برای ساخت و سازهای شهری به ویژه در حاشیه شهر زنجان بسیار قابل توجه و اتکا بود.

این مسوول با بیان اینکه این سند به تمامی دستگاه های مرتبط در ساخت و ساز شهری اعم از راه شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری ها ابلاغ شده است، ادامه داد: امروزه نقشه هر ساخت و سازی منطبق با این سند است و یکی از وظایف ذاتی راه و شهرسازی در قالب ماده ۳۵ همین موضوع می باشد که با دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به سند بالا دستی ابلاغ شده در مناطقی از شهر که ساخت و ساز انجام می گیرد، مقررات لحاظ می شود و در مجموعه یکپارچه شهری مد نظر قرار می گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه یکی از علل پایلوت شدن استان در بحث زلزله، وجود دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه بود، افزود: مرکز تحقیقات راه و مسکن، استانهای دارای ظرفیت پژوهشی را در این خصوص بررسی و انتخاب کرده است.

وی با بیان اینکه برای پهنه های گسل استانی، محدودیتی برای ساخت و ساز لحاظ شده است، گفت: بر این مبنا در محدوده و حریم گسل‌ها احداث ساختمان های بلند مرتبه و مراکز تجمع جمعیتی همانند مدارس، بیمارستان ها و مراکز حساس ممنوع است که با جدیت پیگیری و نظارت می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: این اداره کل با توجه به سند فرا دستی ابلاغی شورای عالی معماری و شهرسازی، طرح جامع شهری را منطبق کرده و امروزه در ساخت و سازها همه محدودیت های فوق لحاظ می شود، به عنوان مثال شهرداری برای نوع ساختمان در محدوده مد نظر ملاحظات را باید مورد توجه قرار دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با ابلاغ آن به استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی نیز نقش نظارتی خود را در چگونگی احداث ساختمان ها در محدوده گسل انجام می دهند تا مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.

۹ هزار واحد در بحث بافت فرسوده شهر زنجان شناسایی شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه شناخت بافت های فرسوده اهمیت زیادی دارد، گفت: در این حوزه در شهر زنجان هفت محله هدف داریم، همچنین در نهضت ملی مسکن ۹ هزار واحد در بحث بافت فرسوده شهر زنجان شناسایی شده است که متقاضیان می توانند از مشوق های این بخش برای بهسازی و نوسازی واحدهای خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: متقاضیان برای هر واحد مسکونی ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی و بهسازی دریافت می کنند که به طور قطع اقدامات ساخت و ساز آنها باید طبق مقررات ملی ساختمان و آیین نامه مربوط باشد و تمامی ضوابط رعایت گردد.

اسماعیلی تاکید کرد: خوشبختانه در مناطق بافت فرسوده زنجان گسل زلزه وجود ندارد و به عبارتی ۸۰ درصد این بافت ها در خارج از حریم گسل شهر قرار گرفته اند و در این خصوص تمهیدات لازم در قالب نهضت ملی مسکن برای نوسازی واحدها اندیشیده شده که باید مردم رغبت نشان دهند و دستگاه های متولی امر را یاری کنند.

وی تاکید کرد: هم استانی ها با دستگاه های متولی امر به ویژه راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی همکاری داشته باشند که در این میان ضوابط ساخت و ساز به دقت نظارت می شود که این مهم برای ایمنی و حفظ جان مردم در برابر حوادث است. 

برنا

درباره نویسنده