پ٫ اردیبهشت ۲۰ام, ۱۴۰۳

معماری عمارت شهرداری تبریز

شهرداری تبریز از زیباترین بناهای تاریخی شهر اولین‌ها است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره معماری فوق‌العاده عمارت شهرداری تبریز بدانید.

 تبریز، شهری با قدمت چهار هزار ساله است که به اولین‌ها شهرت دارد. اولین دانشگاه، اولین چاپخانه، اولین چاپ اسکناس، اولین سینما و اولین‌های دیگر. موزه شهرداری تبریز نیز یکی از همین اولین‌هاست که با بازدید از آن می‌توانید قدم در تاریخ گذاشته و از نخستین شهرداری ایران دیدن نمایید. این ساختمان در واقع یک کاخ موزه است. کاخ و عمارتی متعلق به شهرداری، که بعدها بخشی از آن به موزه تبدیل شده است که در ادامه به معماری این عمارت فوق‌العاده زیبا و دیدنی می‌پردازیم.

کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای شاخص دیدنی توریستی شهر تبریز است که به سبک معماری آلمانی ساخته شده است و به شکل عقابی است که بال های خود را باز کرده است. برج این بنا زنگی دارد که هر چند وقت یکبار به صدا در می آید. این بنا در قلب شهر تبریز و در میدان شهرداری که به آن میدان ساعت هم گفته می شود واقع شده است.

معماری فوق‌العاده عمارت شهرداری تبریز

کاخ شهردار تبریز بنایی U شکل از سنگ است و معماری آن دقیقا به سبک ساختمان های دوران جنگ جهانی دوم در کشور آلمان است. نمای بیرونی این بنا از سنگ و دیوارهای آن از آجر و آهک است. البته نمای قسمت شمالی و شرقی آن کاملا با نمای قسمت جنوبی و غربی آن متفاوت است در قسمت های شمال و شرق از سنگ استفاده شده است، این قسمت در معبرهای اصلی شهر است و در قسمت های جنوبی و غربی از ترکیب سنگ و آجر استفاده شده است.

از هما اول هدف از ساخت این نبا کاربر های اداری از آن بود حتی امرزوززه هم با اینکه بیشتر ککارها یعمرانی اداری تبریز به ساختمان جدید منتقل شده و انجام می شوند، همچنان بعضی از فعالیت های شهرداری در آن انجام می شود. این بنا از د.ران گذشته تا به امروز همچنان زیبایی و اهمی خود را حفظ کرده و و حتی بعض از قرار ملاقاتهای رسمی دیپلماتیک در این ساختمان برگزار می شوند.

معماری فوق‌العاده عمارت شهرداری تبریز

در سال ۱۳۸۶ کاخ شهرداری تبریز به عنوان اولین موزه شهر و شهرداری کشور بهره برداری شد. موزه ای که در آن تالارهای مختلفی مثل تالار دوربین های قدیمی، تالار دفاع مقدس، تالار فرش، تالار هنرهای معاصر و خط و خوشنویسی و چندین و چند تالار دیگر وجود دارد.که داخل هر کدام از این تالارها هم شی های قدیمی ای نگه داری می شود و حالا این اشیا به معرض نمایش گذاشته شده اند.

البته این ها تنها بخش های دیدنی تالار ها نیستند. در فضای کاخ هم مدل های از ماشین ها و تاکسی های قدیمی واولین ماشین آتش نشانی شهر تبریز به نمایش گذاشته شده است، ماشین هایی که تماشای آن ها شما را به سفری در تاریخ خواهد برد.

نام: کاخ شهرداری تبریز

آدرس: ایران، شهر تبریز، میدان ساعت

معماری و سبک معماری: این بنا توسط مهندسان آلمانی طراحی و ساخته شده است و البته که یک معماری ارمنی به نام اوهانجانیان هم در این پروژه شرکت داشته است.

معماری فوق‌العاده عمارت شهرداری تبریز

تاریخ ساخت: تاریخ شروع ساخت این بنا را سال ۱۳۱۴ می دانند اما تاریخ دقیقی از پایان آن در دست نیست و گفته می شود بین سال های ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۲۰ پروژه تمام شده است.

وسعت: وسعت زمین ۹۶۰۰ متر مربع است که ۶۵۰۰ متر مربع آن را مساحت ساخته شده تشکیل می دهد.

کاربری عمارت شهرداری تبریز

هم‌اکنون امور اداری شهرداری، دیدارهای رسمی شهردار و جلسه‌های شورای شهر در این ساختمان انجام می‌شود. اما این بنا که در قلب بافت قدیمی تبریز قرار گرفته و نماد شهر به‌حساب می‌آید، برای گردشگران نیز جذابیت فراوانی دارد. این عمارت هم روز جذاب است و هم شب‌ها با نورپردازی ساده و زیبایی که دارد، توجه مردم را به خودش جلب می‌کند.

بعد از قدم زدن در میدان ساعت و لذت بردن از معماری جالب توجه ساختمان شهرداری، می‌توان از موزه‌ی آن بازدید کرد. تنها موزه‌ی شهرداری کشور همین جاست و در زیرزمین عمارت قرار دارد. در این موزه که از سال ۱۳۸۶ کارش را آغاز کرده، چند تالار درنظر گرفته شده که پاسخگوی سلیقه‌های مختلف است. یکی از تالارهای تماشایی موزه، تالار فرش است. تخته فرش‌هایی در این موزه به نمایش درآمده‌اند که عمر آن‌ها به سال۱۳۲۰ و زمان افتتاح ساختمان بلدیه برمی‌گردد.

معماری فوق‌العاده عمارت شهرداری تبریز

در تالار دوربین‌های قدیمی می‌توان روند کامل شدن دوربین‌ عکاسی را از نزدیک تماشا کرد. بازدید از این دوربین‌ها در زمانه‌ی دوربین‌های دیجیتال و پیشرفته بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. بخش زیادی از این دوربین‌ها را محمدعلی جدیدالاسلام، عکاس و مجموعه‌دار تبریزی، به موزه هدیه داده است. تالار اسناد تعدادی کتاب و نسخه‌ی خطی قدیمی شهرداری را به نمایش گذاشته است. در تالار صدا مجموعه‌ای از سازهای بومی و کلاسیک را می‌توان دید.

تالار دفاع مقدس عکس‌ها و سندهای مربوط به جنگ و شهیدان را عرضه کرده است. سپس می‌توان از تالار هنرهای معاصر، تالار خوشنویسی و تالار چاپ دیدن کرد. در مسیر بازگشت از موزه می‌توانید ماشین‌های قدیمی، از جمله اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز، را در محوطه‌ی ساختمان ببینید.

سلام نو

درباره نویسنده