ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

مطالعات جامع مرمت برج‌های دوگانه خرقان آغاز شد

معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: مطالعات جامع مرمت با عنوان آسیب شناسی و لرزه نگاری برج های دوگانه خرقان از محل اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور آغاز شد.

احسان نورانی روز شنبه افزود: مطالعات یاد شده از مصوبات سفر رئیس جمهور به قزوین در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است.

این مسوول گفت: انجام این مطالعات با توجه به اینکه برج های تاریخی خرقان در منطقه ای زلزله خیز قرار دارند و در گذشته نیز به دنبال زمین لرزه دچار آسیب شده اند در دستور کار قرار گرفته است تا هرگونه فعالیت مرمتی در خصوص این بناها به شکل هدفمند و به گونه ای انجام شود تا کمترین آسیب متوجه این دو برج باشد.

وی در ادامه از برنامه ریزی برای انجام دور جدید مرمت سه مجموعه بنای تاریخی شاخص قزوین شامل دولتخانه صفوی، قلعه حسن صباح الموت و قلعه سمیران طارم خبر داد و گفت: بزودی پیمانکار مربوط به این بناها آغاز و کار مرمت آنها کلید می خورد.

برج های دوگانه خرقان از بناهای تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان است که در نزدیکی روستای حصار در بخش آبگرم شهرستان آوج قرار دارد.

این برج ها، آرامگاه ۲ تن از بزرگان دوره سلجوقی’ابو سعید بیجار’ پسر سعد و ‘ابو منصور ایلتای’ پسر تکین قرار دارد که بصورت دو برج شکوهمند آجری با فاصله ۲۹ متر از یکدیگر قرار دارند و آنها را باید از شاهکارهای معماری دوره خود یاد کرد.

ایرنا

درباره نویسنده