ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

مسجد ولی‌الله اعظم(عج)؛ نمایی سه‌شعبه و از زیباترین بناهای مذهبی

ولی‌الله اعظم(عج) دارای نمائی بی‌سابقه و کم نظیر و به شکل سه شعبه است که در آن از انواع معماری‌های هنری و سنتی استفاده شده است و از زیباترین بنای مذهبی کشور محسوب می‌شود.

ساخت مسجد ولی الله اعظم(عج) در سال ۱۳۳۸ به همت خانم ملکه توران امیر سلیمانی مطلّقه رضا پهلوی و ذبیح الله ملک پور همسر ایشان که طبق نقل اهالی محل هر دو از خیرین منطقه جنوب شهر تهران بودند، آغاز شد.

این مسجد در خیابان شهید رجایی، منطقه ۱۶ واقع است، ساختمان مسجد دارای نمائی بی سابقه و کم نظیر و به شکل سه شعبه می باشد که در آن از انواع معماری های هنری و سنتی استفاده شده است و زیباترین بنای مذهبی کشور را در این منطقه از تهران رقم زده است.

ساختمان و ظاهر مسجد کوچکی متفاوت با سایر مساجد دارد و شیشه کاری ها در دیوار مسجد قشنگی خاصی به آن بخشیده است.در قسمت پشت مسجد نیز حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین(ع) قرار دارد که این اتصال مسجد با حوزه و همچنین قرار داشتن آن به دور از محله مسکونی سبب شده تا بیشتر نماز گزاران از طلاب باشند و مردم اکثرا به صورت گذری در آن اقامه نماز کنند.

پیش بینی های انجام شده در ساخت مسجد بسیار چشمگیر است. از جمله در نظر گرفتن سالن اجتماعات و پذیرائی مجزا از مسجد ، آشپزخانه و شبستان خانم ها.

همچنین طبق نظر برخی از مهندسین سازه، داشتن شکل سه شعبه باعث مقاومت بیشتر مسجد در برابر زلزله می گردد.

طبق متن بند ۹ وقف نامه « در هر زمان که موقوفه فاقد متولی شود تعیین متولی بعهده مجتهد جامع الشرایط که مرجع تقلید زمان مربوطه می باشد»، خواهد بود.

 

 

 

طبق این بند در سال با اجازه حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) مرجع تقلید اعلم وقت، مرحوم مغفور حضرت  حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی کرباسی(ره) به عنوان متولی مسجد انتخاب گردیدند.

بعد از فوت ایشان، در سال ۱۳۸۰ با اجازه کتبی حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) مرجع تقلید اعلم وقت، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا کرباسی(زیدعزه) به عنوان متولی مسجد انتخاب شده و در حال حاضر عهده دار این مسئولیت است.

 

 

برنامه های مسجد:

– باز بودن درب مسجد به روی نمازگزاران و مراجعین از اذان صبح تا ۱۱ شب به صورت یکسره

– برگزاری نماز جماعت صبح  ، ظهر و عصر و مغرب و عشاء

– برگزاری مراسم عزاداری در سالروز عزای ائمه اطهار(ع) با همکاری هیئت امیرالمؤمنین(ع)

– برگزاری مراسم جشن در سالروز میلاد ائمه اطهار(ع) با همکاری هیئت امیرالمؤمنین(ع)

– تجمع هیئت های عزادار در سالروز شهادت امام صادق(ع) و حضرت صدیقه کبری(ع) با همکاری هیئت امیرالمؤمنین(ع)

– برگزاری همایش در جشن ها و مناسبات سیاسی و انقلابی با همکاری پایگاه مقاومت بسیج حاج احمد متوسلیان

– برگزاری طرح بشارت به حضرت رسول اکرم (ص) در آغاز ماه ربیع الاول هر سال

 

مسجد ولی الله اعظم(ع) دارای دارالقرآن ، مراکز مشاوره ، تالار پذیرائی ، واحدهای تجاری و اداری ، مرکز رسیدگی به خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت است.

شبستان

درباره نویسنده