ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع گروزنی در قلب چچن بزرگ‌ترین مساجد اروپا

این مسجد دارای ۴ مناره به ارتفاع ۶۳ متر است که از همه جا و در فواصل دور دیده می شوند و گنبدهایی با معماری زیبا در اندازه های مختلف دارد.
مسجد جامع گروزنی در قلب چچن واقع شده است و یکی از بزرگ‌ترین مساجد اروپا است و دارای لوسترهایی شبیه به اماکن مقدس جهان اسلام است.

مسجد جامع در گروزنی چچن، یکی از بزرگ‌ترین مساجد اروپا است که دارای چشم اندازی زیباست.

این مسجد دارای ۴ مناره به ارتفاع ۶۳ متر است که از همه جا و در فواصل دور دیده می شوند و گنبدهایی با معماری زیبا در اندازه های مختلف دارد.

مساحت مسجد ۵۰۰۰ متر مربع است و حیاط داخلی و خارجی آن برای ۱۰ هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

کار ساخت این مسجد بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به پایان رسیده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مسجد، گنبدهای بزرگ آن است که در زمره بزرگترین گنبدهای مساجد اروپا است و ارتفاع گنبد اصلی آن تا ۳۲ متر می رسد.

طراحی منحصر به فرد

ساختمان مسجد با طراحی منحصر به فرد خود، ترکیبی از سبک‌های عثمانی و بیزانسی است و دیوارهای آن از داخل و خارج با نوعی مرمر نادر به نام «تراورتن» تزیین شده است. سنگ مرمر سفید از جزیره «مارمارا آداسی» در دریای مرمره برای تزیین مسجد از داخل استخراج شده است و همین امر، معماری آن را منحصربفرد می کند و توسط ماهرترین هنرمندان ترک ساخته شده است.

در دکوراسیون ساختمان گنبد گروزنی از رنگ های شیمیایی و طبیعی استفاده شده است و به حفظ رنگ های اصلی برای چندین دهه کمک کرده است. هنرمندان همچنین از آیات قرآنی در مسجد استفاده کرده‌اند و با استفاده از رنگ طلایی تزیین شده است.

لوستر های مسجد تعداد آنها ۳۶ عدد است و شکل آنها شبیه به سه مکان مقدس مسجدالحرام، مسجدالنبی و مسجدالاقصی است ۲۷ تای آنها یادآور مسجد قبه الصخره یا ۸ تا از آنها به شکل مسجد النبی در مدینه و آخری با طول ۸ متر یادآور خانه ی خدا در مکه است. در ساخت آن از چندین تن برنز، ۲.۵ کیلوگرم طلا و بیش از ۱ میلیون قطعه استفاده شده است. لوسترها مزین به زیورآلات چچنی هستند که توسط طراحان به طور ویژه انتخاب شده است. بر روی تاج گنبد اصلی مسجد، آیه ۱۱۲ از سوره ی «اخلاص» نوشته شده است.

خدمات متنوع مسجد گروزنی

مسجد گروزنی خدمات فرهنگی و مذهبی به بازدیدکنندگان از گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌کند.

این مسجد دارای کتابخانه‌ای غنی از کتاب‌های مذهبی و فرهنگی، مدرسه قرآنی برای کودکان و بزرگسالان، امکانات مختلف اجتماعی و سالنی برای سمینارهای علمی و اجتماع و مناسبت ها است.

در اطراف مسجد، فضاهای سبز و آبنماهایی به سبک قدیمی طراحی شده است و این مکان ها برای افطاری خانواده ها تجهیز شده است.

شیعه نیوز

درباره نویسنده