ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

«مسجد جامع شافعی»؛ اوج معماری مساجد ایران در کرمانشاه

«مسجد شافعی» نقطه‌ی اوج معماری مساجد ایران در کرمانشاه است که با گلدسته‌های بلند و استوارش بر زیبایی شهر بیشتر می افزاید.

 در معماری اسلامی مساجد از مهمترین آثار و ابنیه هستند و مسجد شافعی کرمانشاه که به سبک معماری مساجد ترکیه ساخته شده است، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ایران می‌باشد که در کرمانشاه قرار دارد. این مسجد اهل تسنن که یک شاهکار تاریخی است، از اماکن دیدنی کرمانشاه است.

براساس این گزارش، مسجد جامع شافعی در راستهٔ بازار کرمانشاه قرار دارد و در سال ۱۳۲۴ در محل کنونی این مسجد یک زائرسرا بود که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی حاج ملا سید حسین مسعودی خریداری شد. ملا سید حسین و خیرین پس از گذشت یک سال موفق به احداث مسجد جامع شافعی شدند و از آن زمان تا به‌ حال مسجد در حال مرمت و توسعه است.

 «مسجد جامع شافعی» نقطه‌ی اوج معماری مساجد ایران در کرمانشاه

مسجد شافعی‌ها در یک هزار و ۶۰ متر مربع زیر بنا ساخته شده است. پس از عبور از راسته بازار و ورود به حیاط مستطیلی شکل، همه چیز مانند دیگر مساجد ایران به‌نظر می‌رسد. در قسمت ورودی بنا شاهد کاشی‌کاری رنگارنگ مسجد هستیم. اما پس از عبور از چند پله و رسیدن به شبستان، متوجه تفاوت این بنا با دیگر مساجد می‌شویم.

شبستان اصلی که در ضلع شمالی بنا قرار گرفته، دارای نیم طبقه‌ای با پنج ستون است. محراب مسجد نیز در ضلع جنوبی شبستان واقع شده و از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه ساخته شده و پنجره‌های دورتادور فضای داخلی مسجد را در برگرفته است.

 «مسجد جامع شافعی» نقطه‌ی اوج معماری مساجد ایران در کرمانشاه

برای پوشش سقف از طاق ضربی استفاده شده است و باتوجه به آب‌وهوا و موقیعت جغرافیایی مسجد نمای خارجی را با سنگ تراورتن سفید پوشانده‌اند. مسجد از گنبد و مناره قدیمی در جوار آن و دو مناره ساده فلزی طلایی رنگ به ارتفاع تقریبی ۹ متر تشکیل شده که در بالای ساختمان موقوفه مسجد در ضلع جنوبی نصب شده است.

 «مسجد جامع شافعی» نقطه‌ی اوج معماری مساجد ایران در کرمانشاه

امروزه در این مسجد بیشتر مراسم‌ مذهبی، محفل های قرآنی، مولودی خوانی، جشن و شادی برگزار می‌شود و مسجد شافعی‌ها از سال ۱۳۲۶ شمسی تاکنون محل اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه اهل تسنن در کرمانشاه است.

شبستان

درباره نویسنده