مسجد «المصطفی» از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی شرم الشیخ است که به سبک معماری دوره فاطمی بنا شده است.

شهر شرم الشیخ استانی در جنوب سیناء به دلیل انواع مختلف گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی مشهور است.

گردشگران برای لذت بردن از جاذبه های گردشگری بی نظیر اعم از گردشگری غواصی، درمانی و مذهبی به شهر شرم الشیخ می آیند.

مسجد «المصطفی»، قبله گردشگری مذهبی شرم الشیخ مصر

مسجد المصطفی یکی از جاذبه‌های گردشگری در شرم الشیخ است که سبک معماری منحصر به فرد دوره فاطمی بنا شد. فواد توفیق حافظ، طراح و مجری این مسجد بود. فواد توفیق علاوه بر این مسجد، طراحی مسجد الصحابه را نیز برعهده داشت.

مسجد المصطفی از نظر مساحت و ساخت و ساز منحصر به فرد یکی از مساجد معروف شرم الشیخ و یکی از جاذبه های گردشگری آن در گردشگری مذهبی به شمار می رود.

مسجد «المصطفی»، قبله گردشگری مذهبی شرم الشیخ مصر
مهندس فواد توفیق

 این مسجد در فوریه ۲۰۰۵ تأسیس شد و در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۷ با هزینه ۱۷ میلیون پوند افتتاح شد. این مسجد با کمک های مالی انجمن احباب المصطفی به رهبری شیخ جمال جمع آوری شد و دولت مصر نیز کمک مالی برای خرید فرش و لوستر و امکانات دیگر آن انجام داد.

 این مسجد در زمینی به مساحت ۲۷ هزار متر مربع احداث شد و از نظر مساحت یکی از بزرگ‌ترین مساجد استان سینا جنوبی به شمار می رود.

 ارتفاع مسجد از داخل ۱۲ متر و گنبد آن ۳۱ متر  بالاتر از پشت بام مسجد است. این مسجد دارای دو مناره است که هر کدام ۷۱ متر ارتفاع دارند.

این مسجد دارای باغ بزرگی است که شامل ۱۴۳ درخت خرما، ۸۵ درخت میوه، ۱۰ نخل زینتی، ۳۰ تیر روشنایی بتنی و ۴۹ تیر روشنایی آهنی است.

گردشگران و بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف جهان به مسجد می‌آیند تا از آن دیدن کنند و معماری زیبای مصری‌ها را در این مسجد مشاهده کنند. همچنین عکس‌های یادگاری بگیرند. شرط ورود به این مسجد پوشیدن لباس اسلامی یا داشتن حجاب برای زنان است.

مسجد «المصطفی»، قبله گردشگری مذهبی شرم الشیخ مصر

این مسجد به سبک فاطمی طراحی شده است. گنجایش آن هزار نمازگزار است که سه هزار نفر داخل مسجد و هزار نفر در حیاط مسجد در منطقه قباء جای می گیرند. این مسجد دارای سه در ورودی و خروجی است.

در داخل مسجد المصطفی مقر جمعیت احباب المصطفی قرار دارد که در کاهش درد و رنج افراد ناتوان و ارایه حمایت از افراد بیوه و مطلقه کمک می‌کند، همچنین دو دستگاه آمبولانس برای انتقال رایگان اموات از شرم الشیخ به تمام استان‌های مصر در این مسجد مستقر هستند.

این مسجد تنها مسجدی که ساکنان شرم الشیخ دهه آخر ماه مبارک رمضان را در آنجا اعتکاف می‌کنند. این مسجد خدمات مذهبی و اجتماعی متنوع ارایه می دهد و یک کتابخانه حاوی مجموعه بی نظیری از کتاب‌های مذهبی ترجمه شده به بیش از ۲۸ زبان مختلف برای معرفی دین اسلام دارد. همچنین یک اتاق رادیو و پخش الکترونیکی نیز در این مسجد وجود دارد.

شبستان