پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

متفاوت‌ترین خانۀ مکزیک؛ شاهکاری از جنس بتن صورتی

خانۀ بروتالیستی «لوخامبیو» در مکزیک ترکیبی شگفت‌انگیز از خشونت بتن، گرمای چوب، نمای بدون پنجره و فرورفتگی‌های مکعبی خیال‌انگیز است؛ یک اثر معماری کاملا متفاوت که هر معنایی را که از «خانه» در ذهن داریم به هم می‌ریزد.

شرکت معماری خورخه گاری‌بای، خانه‌ای در خوریکیای مکزیک را با هندسه‌ی متمایز بروتالیستی و تکرار دو حجم بدون پنجره انتزاعی که به یکدیگر نزدیک می‌شوند، اما هرگز یکدیگر را لمس نمی‌کنند، تکمیل کرده است. نمای انتزاعی بیرونی این خانه شبیه مهره‌های بازی تتریس پیکربندی شده و درون آن فضاهای سیالی است که حول یک استخر مرکزی و یک حیاط L مانند شکل قرار گرفته‌اند که نور و فضای سبز را ترکیب می‌کند.

شخصیت یکپارچه‌ی نمای بیرونی خانه لوخامبیو در واقع ادای احترام به معماری سنتی مکزیک و تجلیل هندسه، مادیت و رنگ با استفاده از دیوارهای بتنی صورتی است. این سیستم ساخت و ساز یک پالت رنگ و بافت منحصر به فرد است که بین خانه و محیط اطراف آن تضاد ایجاد می‌کند. با قدم گذاشتن به داخل خانه، زبری بتن با نرمی نور طبیعی و رنگ‌های گرم مبلمان، نرم می‌شود و فضای کلی، سکوت و درون‌نگری را تداعی می‌کند.

ترکیبی انتزاعی و بدون پنجره از بلوک‌های تتریس‌مانند

2

پیش‌فرض طراحی بر سادگی با استفاده از حداقل مواد مانند بتن و فولاد و پوشش برجسته‌ی چوبی دیوارها و کف‌ها متمرکز شده و به یک زیبایی‌شناسی روستایی و در عین حال امروزی دست یافته است. خانه لوخامبیو با مساحت ۴۵۲ متر مربع دارای طرحی پویا و سیال است که اطراف یک استخر مرکزی با یک درخت جوان متمرکز شده است. شرکت معماری خورخه گاری‌بای مستقر در کِرِتارو، با خلق رویکردی بین فرم و بافت، فضاهای اجتماعی را در طبقه همکف ترکیب کرده است، جایی که منطقه نشیمن و غذاخوری با پلان باز از طریق پنجره‌های وسیع به تراس متصل می‌شوند.

casa-lujambio-jorge-garibay-arquitectos_10

فضای آشپزخانه که با دیوارها محصور و با کابینت‌های مشکی و پیشخوان‌های مرمری تیره برجسته شدند، طرح کلی را تکمیل می‌کنند. در همین حال، گاراژ ضلع غربی، یک بیرون‌زدگی منحصر به فرد را به نمایش می‌گذارد که یادآور مهره‌های بازی تتریس است. یک پلکان تندیس‌طور به فضاهای خصوصی راه دارد که دارای سقف دوبل و یک پنجره مربع بزرگ است که منظره را به سمت یک باغ خصوصی قاب می‌کند. سطح بالایی شامل یک اتاق خواب اصلی، دو اتاق خواب فرعی، یک اتاق خانوادگی و یک تراس می‌شود.

6

4

casa-lujambio-jorge-garibay-arquitectos_6casa-lujambio-jorge-garibay-arquitectos_3

درباره نویسنده