پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

صدور گواهی ساختمانی با استفاده از درگاه ملی صدور مجوزها

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد گفت: صدور گواهی ساختمانی با استفاده از درگاه ملی صدور مجوزها انجام می‌شود.

مرجان دادایی امروز _ شنبه یکم بهمن _ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شهرداری در حوزه مأموریت‌های کاری و وظایف خود مجوزهایی را صادر می‌کند، اظهار کرد: امروزه با توجه به توسعه شهر هوشمند و خدمات الکترونیک، ضرورت ایجاد زیرساخت برای ارائه خدمات غیرحضوری بیش از پیش شده است.

وی افزود: صدور گواهی ساختمانی با استفاده از درگاه ملی صدور مجوزها انجام می‌شود و می‌توان پرونده‌هایی را که به شهرداری ارجاع می‌شود به صورت فرآیندی از طریق سامانه الکترونیک پیگیری کرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های این طرح در حوزه شهرسازی صدور گواهی عدم خلاف در مراحل مختلف ساخت یک ساختمان از ابتدا تا پایان کار است.

دادایی اضافه کرد: بر اساس یک سری چک لیست‌ها می‌توان شاخص‌های مورد نظر را لحاظ کرد و در اختیار شهروندان قرار داد تا به صورت موازی بین مالک و شهرداری تبادل شود؛ کاربرد چک لیست‌ها بسته به نوع درخواست‌ها دارد.

وی تصریح کرد: در فرآیند بازنگری طرح جامع مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری از نظر کارشناسی، از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به منظور تحقق اهداف مورد نظر در نام‌گذاری شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد و تلاش برای ارتقای آن به شهر جهانی نمد، بهره‌گیری می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد تاکید کرد: به استناد ضوابط و مقررات شهرسازی حاکم بر شهرداری شهرکرد، موظف هستیم پروانه‌ای صادر کنیم که در مفاد آن موضوع تأمین پارکینگ برای املاک مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و خدماتی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در بخش اجرا، شهروندان و دستگاه‌های دولتی موضوع تغییر کاربری را در طبقات زیرزمین و همکف که با شرط تأمین پارکینگ باشد به شکل دیگری تغییر کاربری می‌دهند و اعمال می‌کنند.

دادایی تاکید کرد: وظیفه شهرداری در این موارد ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ است، زیرا این قانون در صدر تمام قوانین شهرداری‌ها است. شهرداری باید به موضوع تغییر کاربری و تأمین نشدن پارکینگ ورود و رسیدگی کند، اما از آنجا که تشکیل پرونده در دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری انجام می‌شود، مالکان ملزم به تأمین هستند و پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود.

وی گفت: در بعضی موارد با تغییر کاربری موافقت و به استناد تبصره پنج قانون ماده ۱۰۰ یا به استناد مصوبات شورای اسلامی شهر جریمه حذف فضای پارکینگ در ساختمان اخذ می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه شهرداری‌ها کدهای درآمدی مجزا دارند، افزود: شهرداری کد درآمدی پارکینگ دارد که مختص گرفتن حقوق‌های پارکینگ است. این کد درآمدی تنها باید صرف ساخت پارکینگ طبقاتی و عمومی شود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد؛ طی چند سال اخیر باید چندین پارکینگ طبقاتی در سطح شهر احداث می‌شد که به دلیل درآمد پایین شهرداری و کمبود بودجه انجام نشده است.

دادایی اظهار کرد: شهرداری باید مالک را ملزم به تأمین پارکینگ در محل کند و ما در یک پروژه از صفر تا صد موافق تأمین پارکینگ تمام مالکان هستیم، اما اینکه بعد از آن پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شود و اعضای کمیسیون مستقل از شهرداری عمل می‌کنند، از ید ما خارج است‌؛ بنابراین علاوه بر آنکه در مفاد پروانه ساختمانی فضای پارکینگ دیده می‌شود، پارکینگ عمومی نیز باید در سطح شهر احداث شود.

ایمنا

درباره نویسنده