ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

شهر مساجد «باگرهات» ، سمبل توسعه معماری مسلمانان در بنگال

 

صندوق بناهای یادبود جهانی ، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک، اخیرا فهرست مکان‌های منتخب را که با چالش‌های جهانی روبرو هستند در وب‌سایت خود اعلام کرده است.

این فهرست هر دو سال یکبار اعلام می‌شود و شامل سایت‌هایی است که توسط افراد و سازمان ها در سراسر جهان معرفی می‌شوند.

صندوق بناهای یادبود جهانی گفت: مساجد شهر باگرهات به سازگاری موثر با آب و هوا برای تضمین بقای خود و ادامه خدمت به جامعه باگرهات امروزی نیاز دارد.

شهر مساجد باگرهات میراث جهانی یونسکو در منطقه باگرهات، بنگلادش است. این مسجدها حاوی چندین مسجد ساخته شده در دوره سلاطین بنگال در قرن پانزدهم هستند که مسجد شصت گنبد بزرگترین آنها است.

 سایر مساجد شامل مسجد سینگار، مسجد نه گنبد، مقبره خان جهان، مسجد بی بی بیگنی و مسجد رونویجوی پورهستند.

این مساجد در زمان فرمانداری اولوغ خان جهان، یک افسر نظامی ترک ساخته شدند که توسط سلطان محمود شاه بنگال به عنوان فرماندار در سونداربانس منصوب شده بود.

صندوق دیده بان بناهای یادبود جهانی از زمان آغاز کار خود در سال ۱۹۹۶ ابزار اثبات شده ای برای افزایش آگاهی در مورد مکان های میراثی است که نیاز به حفاظت دارند و اقدام و حمایت برای حفاظت از آنها را تقویت می کند.

 تا به امروز این دیده بان بیش از ۱۱۰ میلیون دلار به پروژه های بیش از ۳۰۰ سایت دیده بان کمک کرده است.

فراخوان سال ۲۰۲۲ منجر به بیش از معرفی  225 مکان شد که توسط شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها (ICOMOS) و یک هیئت مستقل از کارشناسان میراث بین‌المللی که مسئول انتخاب نهایی بودند، مورد بررسی داخلی و خارجی گسترده‌ای قرار گرفتند.

بر اساس گزارش بناهای یادبود جهانی مکان های انتخاب شده در دیده بان اثرات مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوا، گردشگری نامتعادل، عدم حضور و بهبودی از بحران را روشن می کند و بر نیاز به اقدام بیشتر برای حمایت از مکان های میراث فرهنگی و افرادی که از آنها مراقبت می کنند تاکید دارد.

مساجد شهر باگرهات، همچنین یک سایت میراث جهانی یونسکو، توسط قدیس مسلمان خان جهانعلی در قرن پانزدهم در ساحل رودخانه بهیراب تأسیس شدند.

این شهر باستانی که قبلا به نام خلیفه آباد شناخته می شد،چشم اندازی عمیق به دوره اولیه توسعه معماری مسلمانان در بنگال ارائه می دهد.

این شهر در مدت چند سال ایجاد شد، اما پس از مرگ بنیانگذار آن در سال ۱۴۵۹ توسط جنگل پوشانده شد. پس از آن قرن ها از دید پنهان ماند.

بندیکت دو مونتلار، رئیس بناهای یادبود جهانی در این باره گفت: دیده بان امسال نشان می دهد که حفاظت از میراث می تواند راه حل های نوآورانه ای برای چالش های جهانی معاصر ارائه دهد.

بنگلادش یکی از کشورهایی است که از سرتاسر جهان تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.

 معمار امامور حسین، که به عنوان محقق برای صندوق بناهای یادبود جهانی کار می کند، گفت که در نتیجه، مکان های میراثی در باگرهات برای مدت طولانی در حال مقابله با سیل ها و بلایا بوده اند، زیرا در نزدیکی خور وسیع دلتای بنگال واقع شده اند.

او افزود که بالا آمدن سطح دریا، طوفان‌ها و موج‌های جزر و مدی نیز تهدیدی برای این مکان‌ها هستند.

معمار Nishant Upadhyay نیز در این باره گفت: شوری آب‌های زیرزمینی بر زمین‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، زیرا کشاورزان در حال سرمایه‌گذاری بیشتر در محوطه‌های میگو هستند تا سود کسب کنند.

باگرهات یکی از بزرگترین مساجد دوره سلطان در بنگلادش را دارد. این شهر تاریخی که توسط فوربز به عنوان یکی از ۱۵ شهر گمشده جهان ثبت شده‌است، بیش از ۵۰ سازه در سبک معماری هندو اسلامی به سبک سلاطین بنگال بنا کرده‌است. م

ساجد باگرهات نشاند هنده سبک «خان جهان» از سلاطین بنگال هستند.

می‌دهد.

 این مساجد پس از بین بردن پوشش گیاهی که قرن‌ها آنها را از دید پنهان کرده بود، کشف شدند.

 این مکان در سال ۱۹۸۳ توسط یونسکو تحت معیارهایی به عنوان نمونه برجسته از یک مجموعه معماری که نمایانگر مرحله پیشین تمدن تاریخ بشر است شناخته شده‌است و مسجد شصت گنبدی با ۶۰ ستون و ۷۷ گنبد، شناخته شده‌ترین آنها است.

این مساجد دارای آثار هنری با رنگهای مایل به قرمز و تزیینات هنری هستند.

درباره نویسنده