ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

رونمایی از «درآمدی بر معماری بومی هورامان»

کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان» که به بررسی فرهنگ، آداب و رسوم و راه‌ حل‌های سنتی مردم هورامان در معماری می‌پردازد، رونمایی شد.
 
کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان» به قلم مشترک هادی عبادی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه رازی، عزیز مصطفایی دانشجوی دکتری مردم‌شناسی دانشگاه تهران و کارشناس مردم‌شناسی پایگاه جهانی هورامان-اورامانات و پوریا خالدی؛ کارشناس معماری پایگاه جهانی هورامان-اورامانات تألیف شده است.
 
این کتاب در چهار فصل و ۲۱۰ صفحه نوشته شدە است. نقطه قوت این اثر در مقایسه با کتاب‌های مشابه وجود یک مردم‌شناس در کنار تیم معماری است، بنابراین می‌توان رویکرد غالب کتاب را در حوزه انسان‌شناسی مسکن و معماری تعریف کرد.معماری هورامان مقولەای چندساحتی است که حاصل کنش عوامل مختلف است و عامل فرهنگ در ایجاد و شکل دادن به آن تأثیر فراوان داشتە است.
 
کتاب معماری بومی هورامان اولین اثر در مقوله معماری این منظر فرهنگی جهانی ارزشمند است، رویکرد نوشتاری این کتاب می‌تواند برای دانشجویان و مهندسان معمار به‌صورت تخصصی و همچنین سایر اقشار جامعه که علاقه‌مند به بررسی فرهنگ و شیوه زندگی این منطقه هستند، مفید واقع شود و مولفان امیدوارند این اثر مقدمه‌ای برای پژوهش‌های دیگر باشد.

رونمایی از این کتاب در دانشگاه رازی با حضور مدیر‌کل میراث فرهنگی و گردشگری، مسئولان دانشگاه رازی، کارشناسان میراث فرهنگی و مولفان کتاب انجام شد.

ایبنا

درباره نویسنده