ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

درهای شیرازی در آفریقا؛ متاثر از معماری درونگرای جنوب ایران

در مناطقی همچون زنگبار، دارالسلام، مومباسا، لامو و… درهای زیبایی با نام درهای شیرازی مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاثر از معماری درونگرای جنوب ایران است و با اقلیم آفریقا سازگاری دارد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشگاه با بیان این مطلب گفت: تمدن شیرازی که مورد تکریم مردم شرق آفریقاست بیش از یکهزار سال پیش با مهاجرت علی‌ابن حسن شیرازی به همراه هفت کشتی حامل قوم ایشان به افریقا و تشکیل چندین دولتشهر آغاز شد و تا ۵۰۰ سال (۱۵۰۲م) ادامه یافت.
او افزود: منبت استادانه، تزئینات پیچیده و آیات قرآنی روی درها، بیانگر ادغام صنایع‌دستی، معماری و باورهای مذهبی است و با توجه به محدودیت ترسیم انسان و حیوان، نقوش غالبا گیاهی و انتزاعی است.
رضوانفر با بیان‌اینکه آیات نیز ضمن دورکردن نیروهای اهریمنی از خانه، می‌تواند مانند حرز باعث محافظت افراد خانه باشد که هر روز از زیر آن عبور می‌کنند تصریح‌کرد: درها به فراخور قدرت و اعتبار صاحبخانه و یا متاثر از جنبش‌های معماری، با تزئینات بیشتر یا کمتر ساخته شده‌اند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح‌کرد: درهای شیرازی در مناطق یاد شده، باعث ایجاد گردشگری درهای تاریخی و جذب سرمایه شده، این درها که متاثر از معماری درونگرای جنوب ایران است با اقلیم آفریقا سازگاری دارد.

بانی فیلم

درباره نویسنده