ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

تیمچه «امین الدوله» در بازار تاریخی کاشان شاهکاری از هنر و معماری

تیمچه امین الدوله واقع در بازار بزرگ و تاریخی کاشان را می توان یکی از شاهکارهای ماندگار هنر و معماری مردمان دیار مومنان کاشان دانست.

کاشان یکی از مناطق و شهرهایی است که مملو از آثار تاریخی، فرهنگی، گردشگری و مذهبی است که برای هر سلیقه‌ای از گردشگران داخلی و خارجی عنصر و اثر جذاب و دیدنی دارد.

از خانه‌های تاریخی گرفته تا باغ جهانی فین و تپه‌های باهویت سیلک تا بازار بزرگ و تاریخی کاشان همه نمادهای از اصالت دیار نخستین‌ها است که هر گردشگری از دیدن آنها لذت سفر را با تمام وجود حس می‌کند.

در بازار بزرگ و تاریخی کاشان که یکی از شاهکارهای فرهنگی، اقتصادی و مذهبی کاشان آثار و میراث فرهنگی زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها برای همشهریان و هموطنان عزیز ناشناخته است.

اما در این بین تیمچه امین الدوله به عنوان یکی از زیباترین و ماندگارترین میراث‌های فرهنگی منطقه کاشان به شمار می‌رود که شکوه خاصی به هنر و معماری مردمان دیار نخستین‌ها بخشیده است.

تیمچه یا کاروانسرای امین الدوله میراثی ماندگار از دوره قاجاریه است که بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ هجری قمری توسط استاد علی مریم کاشانی بنا گذاشته شد و در تاریخ ۲۹ دیماه سال ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۶ جز آثار و میراث ماندگار ملی ایران زمین ثبت شد.

این تیمچه که هم اکنون در کنار تیمچه بخشی قرار دارد، مرکز فروش فرش دستباف کاشان است و بسیاری از فعالین این حوزه در تیمچه امین الدوله حجره دارند.

فیلمی که مشاهده می‌کنید گوشه‌ای از زیبایی‌های تیمچه امین الدوله است که از دریچه دوربین مجید هاشمی مسگر ثبت و ضبط شده است.

مهر

درباره نویسنده