ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

تراکم جمعیت تهران غیراصولی و خلاف استاندارد است

استاد معماری ایرانی می‌گوید ساخت و ساز‌های متعدد در تهران موجب تراکم جمعیت بیش از حد شده است.

عبدالحمید نقره کار معمار و استاد دانشگاه گفت: جمعی از معماران منابع و مبانی لازم برای تمدن نوین اسلامی را نگارش و برای رئیس جمهور ارسال کرده اند.
حدود یک ماه پیش بود که جمعی از مسئولین نهاد‌های مرتبط با حوزه معماری، نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نگارش کردند که توجه به معماری سنتی ایرانی اسلامی و پیامد‌های مثبت احیای سبک زندگی گذشته برای مردم، مهمترین محور این نامه بود.
به گفته این استاد معماری اسلامی، در این نامه مشکلات وضعیت موجود و راهکار‌های تخصصی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی برای رئیس جمهور تشریح شده و لازم است که پژوهش‌های استادان دغدغه‌مند از طریق مجلس به قانون تبدیل و از طریق دولت هم به دانشگاه‌ها و شرکت‌های مهندسی ابلاغ شود.
این پژوهشگر، معماری و شهرسازی را تلفیق مهندسی و هنر می‌داند و معتقد است که بر اساس استاندارد‌های علمی باید در یک هکتار زمین حداکثر ۱۵۰ نفر سکونت داشته باشند؛ قانونی که در تهران به هیچ وجه رعایت نشده است.
آنطور که نقره کار می‌گوید این تراکم باعث ضایع شدن خدمات عمومی می‌شود و بسیاری از نیاز‌های اولیه انسان‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و تفریحی بی پاسخ می‌مانند.
وی تاکید کرد: ما در این نامه درخواست کردیم که مسئولین در سیاست‌ها بازنگری کنند تا دیگر شهرداری نتواند به صورت مکرر بر تراکم جمعیت بیفزاید.
این معمار با اشاره به ضرورت مهاجرت معکوس یادآور شد: باید در تمامی شهر‌ها اسکان مطلوب و اشتغال برای جوانان فراهم شود تا آن‌ها در نزدیکی‌های مراکز تولیدی سکونت کنند و تراکم زدایی اتفاق بیفتد.

صداوسیما

درباره نویسنده