ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

برنامه حمایتی برای نوسازی بافت های فرسوده کرج عملیاتی شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به خطرات بافت های فرسوده و غیرمقاوم در این کلانشهر از عملیاتی شدن برنامه حمایتی مدیریت شهری کرج برای شتاب در بازسازی این بافت ها خبرداد.

عباس سعیدی کیا روز شنبه در نشست با انبوه سازان کرج اظهار کرد: تامین مسکن ارزان و مقاوم یکی از برنامه های مدیریت شهری کرج برای شتاب بخشی به بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده شهری است که در گام نخست پروانه رایگان ساخت و ساز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت کرج و بالا رفتن قیمت واحدهای مسکونی، تامین مسکن ارزان مطابق با ضوابط و استانداردهای تعیین شده مهمترین اقدام برای رهایی از مشکل بافت های فرسوده و غیر مقاوم است.

سعیدی کیا تصریح کرد: انبوه سازان به عنوان مجریان کار و کسانی که با جزئیات و پیچ و خم‌های ساخت مسکن آشنایی کامل دارند می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح و نقشه راهی در این خصوص ارائه دهند.

معاون شهرسازی شهرداری کرج به بسته‌های تشویقی برای سازندگانی که در بافت‌های فرسوده پروژه‌های مسکونی و تجاری مشارکت دارند، اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای آیین نامه جامع تشویقی نوسازی، بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده سازندگان می‌توانند از بسته‌هایی چون تخفیف تا سقف صد درصد عوارض صدور پروانه و تراکم تشویقی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: البته شهرداری از سایر پیشنهاداتی که باعث می‌شود سازندگان نسبت فعالیت در محدوده بافت‌های فرسوده تشویق شوند، استقبال می‌کند.

این مسوول تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که با سازوکاری مشخص در راستای رتبه بندی و حمایت بیشتر از سازندگانی که در پروژه‌های خود مقررات ملی ساختمان را به خوبی رعایت می‌کنند، کمترین میزان تخلف را دارند و در مجموع سرپناهی امن و با کیفیت به شهروندان تحویل می‌دهند اقدام کنیم تا از این طریق این فعالان تشویق و انگیزه آنها برای رعایت هرچه بیشتر قوانین بیشتر شود.

سعیدی کیا گفت: هر چند تاکنون اقدامات زیادی برای رفع مشکلات، تسریع و تسهیل در روند کاری فعالان بخش ساخت و ساز کرج صورت گرفته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم با تعامل دوسویه و همفکری بتوانیم موانع موجود را از میان برداریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با تاکید بر اینکه حل برخی از مشکلات سازندگان از جمله موضوع بیمه از حیطه اختیارات شهرداری خارج است، توضیح داد: ما با تمام توان برای حل موانعی که در حیطه اختیارات قانونی این معاونت است، تلاش می‌کنیم و در سایر موارد هم باید به تعامل بین بخشی برای تسهیل امور امیدوار بود.

وی در ادامه به برخی از دغدغه‌های سازندگان مسکن اشاره کرد و گفت: طولانی بودن فرایند استعلام همزمان یکی از دغدغه‌های جدی سازندگان است که باید هرچه سریع تر رفع شود.

حذف سیستم ۲ نقشه‌ای در کرج

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به اینکه معاونت شهرسازی طی سال‌های گذشته با اقداماتی از جمله کاهش زمان صدور جواز ساخت و پایان کار و الکترونیکی کردن بسیاری از امور در راستای خدمات رسانی بهتر به سازندگان گام برداشته است، گفت: یکی دیگر از اولویت‌های این مجموعه حذف سیستم ۲ نقشه‌ای در صدور پروانه‌های ساختمانی است که با پیگیری و حمایت استاندار البرز، اعضای شورای شهر و شهردار کرج، مراحل اجرای آن به اتمام رسیده و به زودی ابلاغ می‌شود.

سعیدی کیا افزود: راه توسعه شهر کرج از دل مشارکت با بخش خصوصی می گذرد و در این راستا سازمان مشارکت‌ها بسته هایی تدوین کرده که آمادگی دارد در اختیار سازندگان قرار دهد تا از این طریق شاهد رویداد خوبی در صنعت ساخت و ساز کرج باشیم.

کلانشهر کرج حدود یک هزار هکتار بافت فرسوده شهری دارد.

ایرنا

درباره نویسنده