پ٫ اردیبهشت ۲۰ام, ۱۴۰۳

بازشناسی معماری معاصر اصفهان در گذار

 

 پلتفرم «گذار»، نام پروژه‌ای‌ است که با تمرکز بر معماری معاصر و به همت جمعی از جوانان دغدغه‌مند اصفهان با هدف بازدید، ثبت و مستندنگاری معماری معاصر این شهر پایه گذاری شده است.

محمد آزاد، معمار و فعال فرهنگی  اظهار کرد: پلتفرم گذار متمرکز بر آگاهی‌بخشی و مستندنگاری معماری ارزشمند پیرامون است و در آینده به توسعه فعالیت‌هایی مرتبط با این هدف می‌پردازد.

وی در توضیح چیستی مفهوم گذار ادامه داد: گذار پلی است میان قدیم و جدید و با بحران‌هایی همراه است و اگر جامعه بتواند آنها را با موفقیت پشت سر بگذارد، «عصر جدید» آغاز می‌شود. «جامعه در حال گذار» بیانگر ویژگی‌های یک جامعه در دوره انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر است.

این معمار بیان کرد: از دید نظریه‌پردازان مکتب کلاسیک مدرنیزاسیون، جامعه در حال گذار، جامعه‌ای است در حال انتقال از چارچوب سنت به مدرنیته که جامعه سنتی را نقطه مقابل جامعه مدرن توصیف می‌کنند و حرکت از سنت به مدرنیته را امری اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

این معمار گفت: وضعیت در حال گذار، وضعیتی است که در آن «خلل ناپذیر بودن» و «تخطی ناپذیر دانستن» چارچوب فکری حاکم مورد شک قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر گروه‌های بسیاری به بازدید و تحلیل آثار تاریخی و همین‌طور آثار تازه ساخته شده معماری پرداختند که نپرداختن به آثار فاخر و واجد ارزش دوره معاصر مابین آنها، ما را به این فکر واداشت، به این مهم بپردازیم.
 
آزاد تصریح کرد: آثار دوره گذار معماری ایران یعنی زمان آشنایی و مواجهه ایرانیان با معماری مدرن و نحوه برخورد و حل مسئله این دگرگونی، می‌تواند الهام‌بخش معماران کنونی و آینده در خلق این گونه فضاها باشد.

او با اشاره به اینکه برنامه‌های بازدید این گروه با حضور و تحلیل معماران دغدغه‌مند صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در هر بازدید حدود صد نفر متقاضی وجود دارد. ماحصل این پروژه، تحلیل، ثبت مدارک و عکس‌ها است که همه ابتدا در پلتفرم مجازی گذار بارگذاری و نهایتاً قرار است به‌صورت یک کتاب منتشر شود.

به دلیل محدودیت‌های کرونا ظرفیت هر بازدید ۲۰ نفر در نظر گرفته شده، اما در برخی بازدیدها گاهی حدود ۱۰۰ نفر نیز ثبت‌نام کردند. بازدید کننده‌ها هم افراد مختلفی چون معماران، دانشجوهای رشته‌های مرتبط، افراد عادی و یا حتی ساکنین و مجاورین آن بنا هستند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این رویداد و برای هر بازدید به شکل جداگانه می‌توانند به پیج اطلاع‌رسانی ایوان و گذار و یا به آدرس www.ivangroup.org مراجعه کنند.

ایسنا

درباره نویسنده