ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

«اوستو اؤرتولو بازار» در ارومیه شاهکار دوران صفوی

آذربایجان غربی بازار همواره از گذشتگان محل مهمی برای داد و ستد مردمان بوده است که عموما بازارهای قدیمی شهرها نیز بواسطه معماری‌های منحصربه فرد از اهمیت دوچندانی برخوردارند که بازار تاریخی ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بازار تاریخی ارومیه یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه است که در بافت قدیمی شهر (ما بین خیابان امام و بعثت) واقع شده و در بین اهالی این منطقه با نام (اوستو اؤرتولو بازار) یا همان بازار سرپوشیده معروف است که بعد از گذشت بیش از ۴۰۰ سال هنوز این بازار بزرگترین بازار یکپارچه سرپوشیده در آذربایجان غربی است.

بازار ارومیه که یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ارومیه محسوب می‌شود که بنظر می‌رسد با توجه به وجود مسجد جامع ارومیه در کنار این بازار، قدمت بازار تاریخی ارومیه همزمان با دوران مسجد جامع شهر (دوران سلجوقی) باشد اما بر اساس شواهد تاریخی قدمت بازار به دوران صفویه می‌رسد؛ بازاری باشکوه و تماشایی که سقف‌های گنبدی پشت سر هم در واقع بازار ارومیه را بوجود آورده است.

طاق‌ها، گنبدها و روزنه‌های متعددی در بازار ارومیه جای گرفته‌اند که تلألو نور از داخل روزنه های سقف به داخل بازار این بازار قدیمی را تماشایی‌تر می‌کند.

رضا حیدری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی به ایسنا گفت: این بازار قدیمی در زمان احداث خیابان امام فعلی به دو قسمت تقسیم شد و احیاناً برخی کاروانسراها و راسته‌ها تخریب شده است.

در حال حاضر بازار ارومیه دارای راسته‌های متعددی همچون عطاران بزازان، کوزه‌فروشان، پنیرفروشان، پنبه‌دوزان و فرش‌فروشان.

افزون بر راسته‌ها، چندین سرا در بازار ارومیه است؛ مانند: حلاجان، شجاع‌الدوله و حاج‌ابراهیم… تیمچه‌ها هم بخشی دیگر از بازار است و نیز گرمابه‌هایی نیز در این بازار وجود داشت که اکنون فقط ۳ گرمابه فعال است.

وجود حمام و مسجد در این بازار نشان از توجه مردم ایران به طهارت جسم و روح است.

این بازار بیش از هزار مغازه دارد و برای دیدن این بازار با نزدیک به ۶ کیلومتر گشت.

به گزارش ایسنا، با توجه به ساختار بازار ارومیه تقریبا از تمام نقاط شهر دسترسی به این بازار آسان است. این بازار فقط چند دقیقه پیاده تا میدان اصلی و مرکز شهر فاصله دارد.

شما در هر کجا از شهر ارومیه که هستید به‌راحتی می‌توانید با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خود را به بازار سنتی و تاریخی ارومیه برسانید.

ایسنا

درباره نویسنده