ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

انتقاد عضو شورا از عملکرد جزیره‌ای در اهواز

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با اشاره به همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی شهر اهواز با یکدیگر در حل مشکلات شهری، گفت: وضعیت واقعا اسف‌بار است و هر چه تذکر داده‌ایم فایده‌ای نداشته است؛ این وضعیت تا کی ادامه می‌یابد و آیا مسئولان شهر اهواز و مسئولان استانی نمی‌خواهند وارد صحنه شوند؟

حمید دغاغله در نطق پیش از دستور خود در نودمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۵ دی‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی اهواز این است که سازمان‌ها و ارگان‌های این شهر جزیره‌ای عمل می‌کنند و براساس منافع سازمان‌شان و بنا به خواسته قلبی‌شان کار می‌کنند در حالی که طبق قانون باید همه ارگان‌های شهر برنامه سال آینده خود را به شورای شهر اعلام کنند تا شورا بر اساس این برنامه‌ها، برنامه‌ریزی و مشکل را حل کند اما چنین چیزی در اهواز انجام وجود ندارد یا سازمان‌ها احساس تحقیر می‌کنند تا برنامه خود را به شورای شهر اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دو ماه دیگر نوروز را پیش رو داریم اما وضعیت رودخانه کارون فاجعه است؛ از سال گذشته تاکنون لایروبی رودخانه کارون چه پیشرفتی کرده است؟ با این روش لایروبی اگر سیل رخ دهد خروجی رودخانه ظرفیت کافی ندارد و آب در شهر سر ریز می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: اگر شهرداری اهواز بخواهد ساحل‌سازی کارون را انجام دهد، چگونه می‌خواهند نیزارها را جمع کنند؟ سازمان آب و برق خوزستان لایروبی و جمع‌آوری نیزارها را انجام نمی‌دهد و وضعیت مانند جزایری شده که معلوم نیست چه مفسده‌هایی دارد؟

دغاغله تصریح کرد: وضعیت واقعا اسف‌بار است و هر چه تذکر داده‌ایم فایده ای نداشته است؛ این وضعیت تا کی ادامه می‌یابد و آیا مسئولان شهر اهواز و مسئولان استانی نمی‌خواهند وارد صحنه شوند؟

وی افزود: اگر بخشی از ساحل‌سازی را انجام دادیم مجددا برای لایروبی رودخانه، ساحل را تخریب می‌کنند.

پارک‌های اهواز در دست قلیانی‌ها

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت پارک‌های شهر تصریح کرد: پارک‌های اهواز بین افراد مختلف از جمله عرضه‌کنندگان قلیان تقسیم شده‌اند و خانواده‌ها نمی‌توانند با راحتی از این فضاها استفاده کنند و اگر یکی از همکاران نیز در این خصوص تذکر دهد، از وی شکایت می‌کنند.

وی افزود: مگر قرار است بابت هر مشکلی که برای نهادی ایجاد می‌شود یا هر تذکر قانونی دادگاده برویم؟ آیا باید سکوت کنیم تا این چهار سال هم بگذرد و به کسی برنخورد؟ اما باید همه بدانند چنین چیزی در شورای شهر وجود ندارد و نخواهد داشت و همه مشکلات را با رسانه‌ها در میان می‌گذاریم.

دغاغله با بیان اینکه این معضلات باید رفع شوند، گفت: اگر قرار است هر پارکی که ایجاد می‌شود بین افراد مختلف از جمله عرضه‌کنندگان قلیان تقسیم شود چرا اصلا باید این پارک با میلیاردها تومان هزینه ایجاد شود؟

میزان قدرالسهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده اعلام شود

وی با اشاره به جزیره‌ای عمل کردن سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: قانون این سازمان را مکلف کرده است ارزش افزوده را هر سه ماه به صورت رسانه‌ای اعلام کند؛ مردم اهواز باید بدانند چه میزان از مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از آن‌ها گرفته شده به شهرشان تعلق گرفته است. تغییر مسئولان این سازمان نیز تغییری در این روش ایجاد نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اهواز افزود: سازمان امور مالیاتی به وظیفه قانونی خود عمل و قدرالسهم شهرداری از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعلام کند. مالیات چند برابر شده اما ارزش افزوده به این نسبت وجود ندارد بنابراین سازمان امور مالیاتی باید بر اساس وظیفه قانونی خود قدرالسهم شهرداری اهواز از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را اعلام کند. آیا مخفی کردن این موضوع تاکنون دلیلی دارد؟

دغاغله عنوان کرد: در جنگ فرهنگی که در کشور در حال رخ دادن است چرا ارگان‌ها به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند؟ چرا ارگان‌ها در مورد تذکر به بی‌حجابی و نه بدحجابی، در جاهای عمومی مثل فرودگاه عمل نکنند؟ چرا همه ارگان‌ها سکوت کرده‌اند و تا کی می‌خواهند با عمل نکردن به امر به معروف و نهی از منکر، به این ناهنجاری‌ها دامن بزنند؟

وی با اشاره به فعالیت خانه‌های بازی کودکان نیز گفت: در بسیاری جاها شاهد فعالیت خانه بازی کودکان هستیم؛ یکی از این مراکز که با مجوز شهرداری در حال فعالیت است، با ورود به این محل دیدم جز بزرگسالان و انسان‌های بی‌حجاب و ناامنی، هیچ چیزی برای مردم نداشت. تا زمانی که تداخل (صدور) مجوز برای ارگان‌ها وجود دارد شهر رشد نمی‌کند.

دغاغله افزود: شناسنامه محلات را داریم اما وضعیت شهرسازی با صدور مجوزهای بی‌رویه در سال‌های گذشته نامناسب شده و این وضعیت، امنیت روانی و زندگی در شهر را از بین برده است.

ایسنا

درباره نویسنده