ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

انتقاد از برخی ساخت و ساز‌های مغایر با معماری سنتی استان

ماینده ولی فقیه در استان یزد: برخی پاساژ‌ها و مراکز خرید در یزد احداث می‌شود که هیچ رنگ و بویی از معماری سنتی یزد ندارد.

 آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار فرماندار یزد و معاونان وی با اشاره به اینکه استانداری در تهران معمولا تحت الشعاع فعالیت وزارتخانه هاست، گفت: فرمانداری در مرکز استان‌ها نیز همین وضعیت را دارند و تحت الشعاع استانداری‌ها هستند، بنابراین باید فعالیت ویژه داشته باشند و با تمام قوا به میدان بیایند.


وی افزود: فعالیت فرمانداری‌ها نباید منحصر به موارد خاص شود بلکه باید در همه امور فرهنگی، اقتصادی، عمرانی، گردشگری و … حضوری جدی و فعال داشته باشند.


ناصری بر لزوم نظارت فرمانداری بر روند ساخت و ساز‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: برخی پاساژ‌ها و مراکز خرید در یزد احداث می‌شود که هیچ رنگ و بویی از معماری سنتی یزد ندارد و مرکزی برای مصرف انواع انرژی هستند.


وی ادامه داد: فرمانداری نباید اجازه دهد ساخت و ساز‌ها به این سمت برود، زیرا اگر این رویه ادامه یابد، یزد با این همه ویژگی سنتی و زیبایی به شهری بی‌هویت تبدیل می‌شود.


امام جمعه یزد تصریح کرد: باید تلاش شود تا بازارچه‌های محلی در محلات یزد گسترش یابد تا هم سبک معماری قدیم حفظ شود و هم مردم بتوانند نیاز‌های خود را در محله با دسترسی آسان و قیمت‌های مناسب تامین کنند.


ناصری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی معاون امور بانوان فرمانداری یزد گفت: معتقدم بیشتر وقت زنان باید صرف امور خانه و خانواده شود، زیرا اگر زن بیشتر وقت خود را صرف کار بیرون از خانه کند، انرژی برای رسیدگی به خانواده و فرزندانش ندارد و بنیان خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد افزود: بار‌ها این موضوع را پیشنهاد داده ایم که ساعت کار زنان کاهش پیدا کند تا زنان بتوانند زمان بیشتری برای خود و خانواده هایشان بگذارند.


وی خاطرنشان ساخت: اگر به دنبال استحکام بنیان خانواده و افزایش جمعیت هستیم باید بستر را فراهم کنیم و نخستین گام، کاهش ساعت کاری زنان است. البته در کنار این امر باید فرهنگ سازی نیز انجام شود، زیرا امروز استقلال زنان سبب شده تا آمار ازدواج کاهش پیدا کند و گمان می‌کنند علت ازدواج تنها تامین مالی است در حالی که زندگی مشترک و ازدواج اهداف والاتری دارد.


ناصری ادامه داد: امروز سبک ازدواج جوانان ما به غربی‌ها نزدیک شده که این روند باید اصلاح شود و همه باید در این زمینه عزم جدی داشته باشند.

صداوسیما

درباره نویسنده