ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

اعضای شورای توسعه سواحل مکران چه کسانی هستند؟

ابلاغ مصوبه دولت در خصوص تشکیل شورای توسعه سواحل مُکران از سوی معاون اول رییس جمهور، ضمن تعیین محدوده جغرافیایی منطقه مکران، اعضای این شورا و وظایف آن را نیز مشخص کرد تا گامی دیگر برای توسعه این منطقه راهبردی برداشته شود.

بیستم شهریور ماه امسال بود که هیات وزیران در راستای اجرای اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، با پیشنهاد تشکیل شورای توسعه سواحل مکران و تعیین محدوده جغرافیایی منطقه مکران موافقت کرد.

طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، دولت می تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود در زمینه تدوین و تصویب آیین نامه ها و تصویب نامه ها را به کمیسیون های متشکل از چند وزیر واگذار کند که مصوبات آنها در محدوده قوانین پس از تایید رییس جمهور لازم الاجراست.

بر اساس این مصوبه «شورای توسعه سواحل مُکران»، متشکل از معاون اول رئیس جمهور به عنوان رییس شورا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزرای امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی و نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک نفر عضو حقوقی به عنوان نماینده رئیس جمهور و همچنین نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورا (رییس دبیرخانه) خواهد بود.

طبق مصوبه دولت، دبیر شورا به پیشنهاد معاون اول رییس جمهور و حکم رییس جمهور تعیین می شود؛ ضمن آنکه دبیر شورا نماینده ویژه رییس جمهور در امور توسعه سواحل مکران خواهد بود. علاوه بر این در صورت طرح موضوعات مرتبط با سایر دستگاهها اجرایی، از بالاترین مقام مسئول با حق رای برای جلسات شورا دعوت به عمل خواهد آمد.

شورای توسعه سواحل مکران چه وظایفی دارد؟

هیات وزیران در بند دیگر این مصوبه وظایف این شورا را مشخص کرده است که مهمترین آن «راهبری توسعه سواحل مکران به منظور بهره برداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره مندی جوامع محلی، استفاده از سرمایه ها و فرصت های بین المللی و کاهش عدم تعادل های توسعه مناطق کشور» است.

«بررسی و تصویب برنامه ها و پیشنهادهای کارشناسی ارایه شده از سوی دستگاههای اجرایی و دبیرخانه شورا برای اجرا»، «تصویب اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران و ارایه آن به مراجع ذی ربط»، «تصویب طرح هخای تفضیلی و برنامه های توسعه ای منطقه منکران با جهت گیری های توسعه بلند مدت و میان مدت با لحاظ ملاحظات توسعه اقتصادی و اجتماعی متعادل» و همچنین «تصویب تشکیلات، آیین نامه ها، مقررات و دستورالعمل های مورد نیاز شورا و دبیرخانه ظرف دو ماه با رعایت قوانین و مقررات استخدامی کشور» از دیگر وظایف این شورا است.

دبیرخانه شورا نیز وظیفه «پیگیری تصویب اساسنامنه و تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران»، «تدوین برنامه کوتاه مدت (افق ۱۴۰۴) میان مدت (۱۴۰۸) و بلند مدت (۱۴۱۵) توسعه منطقه مکران جهت تصویب در شورا»، «نظارت، ارزیابی و پایش طرح های توسعه ای و اقتصادی در منطقه و ارایه گزارش فصلی به شورا، بررسی، هدایت و تدوین طرح های سرمایه گذاری خارجی و داخلی در منطقه»، «نقش آفرینی فعال در تعاملات منطقه ای و بین المللی»، «تسهیل گری و کمک به اجرای طرح های با اهمیت زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی» و همچنین «شناسایی مشکلات و چالش ها و رسیدگی به آنها» را بر عهده دارد.

دولت در مصوبه خود همه دستگاههای ملی و استانی را مکلف به هماهنگی ، همکاری و پاسخگویی به دبیرخانه شورا کرده و دبیر شورا نیز موظف شده است در پایان هر سال گزارشی یکساله از عملکرد شورا به رییس جمهور ارایه کند.

اعتبار مورد نیاز طرح های مصوب منطقه مکران در بودجه سنواتی دولت پیش بینی خواهد شد ضمن اینکه تصمیمات و مصوبات شورا با تایید اکثریت اعضا در حکم تصمیمات رییس جمهور و هیات وزیران بوده و با رعایت ماده ۱۹ آیین نامه داخلی هیات دولت قابل صدور است.

همچنین در مصوبه دولت، پهنه مکران طبق نقشه پیوست مصوبه که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ذکر شده مشخص شده است که این پهنه مشمول قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن است.

منطقه مکران کجاست؟

سواحل مکران گستره ای در شرق استان هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد که به دلیل آنکه در طول دریای عمان قرار داشته و بی واسطه به آب های آزاد و اقیانوسی دسترسی دارد، از اهمیت راهبردی در حوزه دفاعی و امنیتی، اقتصادی و حتی گردشگری و فرهنگی برخوردار است.

موضوع توسعه سواحل مکران زا نخستین بار رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرماندهان نیروی دریایی ارتش در هفتم آذر سال ۱۳۹۱ مطرح کردند؛ ایشان سواحل گسترده جمهوری اسلامی و به‌ویژه ساحل دریای عمان و عقبه آن در منطقه مُکران را ثروت عظیم ملی توصیف کردند و افزودند: اگر دولت و سایر مسئولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه عظیم و مهم می‌تواند توانایی‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد.

اردیبهشت ماه امسال وزیر راه و شهرسازی از ساخت دو شهر بریس و مکران در سواحل مکران با هدف توسعه این منطقه برای سکونت حداقل ۲ میلیون نفر خبر داد.

ایرنا

درباره نویسنده