ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

تاریخ و معماری مساجد «سلانگور» مالزی

 تاریخ و معماری باورنکردنی مساجد در «سلانگور» که معروف به ایالت «دارالاحسان» در مالزی است بازدیدکنندگان از همه ادیان را جذب می کند تا زیبایی آنها را در آغوش بگیرند.

در حالی که مسلمانان برای اقامه نماز در هنگام غروب به هم می پیوندند، فضای گرم نماز خواندن در مساجد تکمیل می شود.

در حالی که هر مسجد از نظر اندازه و طراحی متفاوت است، ویژگی های مشترک مساجد مانند قبله، محراب، منبر، گنبد و مناره وجود دارد.

به گفته آکادمی خان، گنبدها در داخل مساجد به عنوان نمادی از طاق بهشت ​​دارای اهمیت هستند ، در حالی که مناره نمایانگر برجی است که از آنجا اذان اعلام می شود. محراب یک عنصر ضروری است زیرا دیوار جهت مکه را نشان می دهد، جایی که همه مسلمانان رو به قبله نماز می خوانند.

 

مسجد ولایت پرسکوتوان

مسجد ولایت پرسکوتوان که در نزدیکی «جالان دوتا» قرار دارد، یکی از معروف‌ترین مکان‌های عبادت در کوالالامپور است. مسجد ولایت پرسکوتوان که به شدت تحت تاثیر مسجد آبی استانبول قرار گرفته است، ترکیبی از سبک های معماری زیبای عثمانی و مالایی است. وقتی وارد این مسجد می شوید ۲۲ گنبد ساخته شده از پارچه فیبر شیشه ای مخلوط با رزین اپوکسی را تحسین می کنید و از دیدن آنها شگفت زده می شوید.

 

 

 

مسجد جامک

مسجد جامک که یک مسجد کاملا تاریخی است در قلب کوالالامپور واقع شده است و به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد مالزی شناخته می شود. این مسجد که در سال ۱۹۰۹ ساخته شده است، به لطف سه گنبد پیازی شکل با آلاچیق های چاتری، سبک هندو-ساراسنی و عربی را تداعی می کند. این مسجد اثر هنری معمار انگلیسی آرتور بنیسون هاببک است که چندین ساختمان نمادین در مالایا مانند ایستگاه راه آهن کوالالامپور ، تالار شهر ایپو، مسجد اوبودیا و غیره را طراحی کرده است.

مسجد جامک کوالالامپور که قدیمی‌ترین مسجد در پایتخت مالزی به شمار می‌آید با الهام از سبک معماری مغولی شمال هند، یکی از جاذبه‌های توریستی در قلب این کشور محسوب می‌شود.

این مسجد در نقطه تلاقی رودخانه های «کلانگ» و «گومباک» که محل تولد کوالالامپور نیز است، قرار دارد.

معماری این مسجد از سبک معماری مغولی شمال هند الهام گرفته است.مسجد جامک کوالالامپور در سال ۱۹۶۵ میلادی به طور رسمی به عنوان مسجد ملی معرفی شد.

در حال حاضر مسجد ملی جدیدی در فاصله ای نه چندان دور از مسجد جامک قرار گرفته است اما مسجد جامک به خاطر موقعیت استراتژیکی که در قبل کوالالامپور دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سنگ بنای مسجد جامک کوالالامپور به دستور «سلطان سلانگور» در روز ۲۳ مارس سال ۱۹۰۸ میلادی گذاشته شد و او این مسجد را به طور رسمی در روز ۲۳ دسامبر ۱۹۰۹ افتتاح کرد.

هزینه ساخت این مسجد ۳۲ هزار و ۶۲۵ دلار تمام شد که دولت وقت مالزی این هزینه را بر عهده گرفت.

 

 

مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه

مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه بین سال های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ ساخته شده است. اغلب به عنوان مسجد آبی شناخته می شود، مکان عبادت رو به پارک هنرهای اسلامی است که دارای نسخه های خطی و خوشنویسی قابل توجهی است. بازدیدکنندگانی که به آنجا می روند سبک معماری سنتی-مدرن را مشاهده کنند، جایی که می توانند ترکیبی خارق العاده از عناصر خاورمیانه و سنتی مالایی را مشاهده کنند.

 

 

 مسجد پوترا

مسجد «پوترا» که مقابل دریاچه دیدنی پوتراجایا قرار دارد مهم ترین بنای پوتراجایا در کوالالامپور مالزی و یکی از مدرن ترین مساجد جهان است.

 معماری اسلامی مسجد پوترا که نحوه تکامل طرح های مساجد در مالزی را نشان می دهد به طور هنرمندانه ای آمیخته ای از طرح های سنتی ، صنایع دستی محلی و استفاده از مصالح بومی است.

 الگوی این مسجد بر اساس معماری اسلامی ایرانی دوره صفویه با عناصری برگرفته از سایر فرهنگ های مسلمان است.

ورودی اصلی مسجد با طراحی معماری مالزی ، ایرانی و عربی-اسلامی ، شبیه به دروازه های عمومی در ایران اسلامی است.

مناره های ۱۱۶ متری مسجد پوترا تحت تأثیر طراحی مسجد شیخ عمر در بغداد ساخته شده ، در حالی که دیوار زیرزمین مسجد شبیه به دیوار مسجد شاه حسن در «کازابلانکا» مراکش است.

 این مسجد از گرانیت هایی به رنگ رز ساخته شده است که رنگ صورتی بسیار چشمگیری را ایجاد کرده است.

نمازخانه این مسجد ساده و شیک و دارای ۱۲ ستون است که گنبد اصلی مسجد به قطر ۳۶ متر را در بر می گیرند.

 منبر و محراب در این مسجد مزین به خوشنویسی اسلامی هستند.

 مجموعه این مسجد که می تواند تا ۱۰ هزار نمازگزار را در خود جای دهد برای برگزاری کنفرانس ها ، سمینارها و سمپوزیوم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

حیاط مسجد هم دارای چشم اندازی با ویژگی های منحصر به فرد است و می تواند ۵۰۰۰ نفر دیگر را در خود جای دهد.

 قبل از اینکه وارد شبستان این مسجد شوید از حیاطی سنگ فرش شده و خوش نقش و نگار عبور می کنید که حوض های چشم نوازی دارد و برای رسیدن به شبستان از ورودی بزرگی گذر می کنید که شبیه دروازه های قدیمی است.

 

 

مسجد زین العابدین

مسجد زین العابدین پنج دقیقه با ماشین تا مسجد پوترا فاصله دارد. این مسجد با نام مستعار مسجد آهن (مسجد بسی)، دومین مسجد اصلی در پوتراجایا پس از مسجد پوترا است. نمای باورنکردنی ساخته شده از فولاد که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است، تفسیری مدرن از معماری اسلامی را تداعی می کند. این مسجد که توسط معمار «نیک ارشد نیک محمد» طراحی شده است، نمای مرتفع و ساختار فولادی خالص مسحورکننده است. در فضای داخلی این مسجد آیات قرآن در هنگام ورود به زیبایی نمایش داده می شود.

فریده کریمی

درباره نویسنده