ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

شواهدی از حکومت آل بویه در تپه باستانی آغچه ریش چاراویماق

احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی گمانه‌زنی‌های انجام شده، شواهدی از آثار معماری (سنگ‌فرش، دیوارسنگی و دیوار خشتی)، تزئینات معماری (اندود گچی،کف‌های گچی و کاشی)، قطعات فلزی (آهنی)، آثار غنی سفالی و شیشه‌ای متعلق به قرون اولیه و میانی اسلام و همچنین متعلقات ارزشمندی مربوط به دوره آل‌بویه به‌دست‌آمده که در صورت ادامه کاوش‌ها می‌توان شواهد جدیدی از مراکز حکومتی دوره آل‌بویه در شمال غرب ایران به دست آورد.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفاظت و صیانت از تپه باستانی آغچه‌ریش شهرستان چاراویماق که مابین محوطه‌ها و استقرارگاه‌های مهم دوره‌های سلجوقی و ایلخانی، همچون مراغه، سلطانیه، آق‌کند، اوجان و تخت‌سلیمان قرار گرفته است، اجرای گمانی‌زنی در این تپه باستانی و تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آذربایجان‌شرقی در ادامه به اهمیت محوطه تپه باستانی آغچه‌ریش و لزوم تعیین حریم و عرصه آن اشاره کرد و گفت: این محوطه یکی از محوطه‌های تاریخی با شواهدی از استقرار و مرکز حکومتی قرون اولیه و میانی اسلام در شمال‌غرب ایران است که ارگ حکومتی، استقرارگاه مردم عادی، کارگاه‌های تولیداتی سفال و قبرستان را در خود جای داده است.

حمزه زاده با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در محوطه تاریخی تپه آغچه‌ریش در راستای تعیین حریم و عرصه آن اجرا شده است، اظهار کرد: گمانه‌زنی‌های این تپه باستانی در مدت سه هفته به سرپرستی دکتر کاظم‌پور از اساتید برجسته حوزه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و نظارت حسین اسماعیلی عتیق مسئول باستان‌شناسی این اداره‌کل در ۴۲ نقطه انجام و پس از آن عملیات نقشه‌برداری آغاز شده است.

تپه آغچه ریش در شهرستان چاراویماق، بخش شادیان، روستای آغچه ریش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۸۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان چاراویماق در شمال غرب ایران و در جنوب استان آذربایجان شرقی قرار دارد .

شهرستان میانه حدود شرقی، شهرستانهای هشترود و مراغه حدود شمالی و غربی و استانهای آذربایجان غربی و زنجان حدود جنوبی شهرستان را می پوشاند. 

منبع:راهبرد

درباره نویسنده