جناب آقای استاندار ! 

دربازدید از حادثه آتش سوزی امامزاده ابراهیم (ع) از مهندسی سازه ها سخن گفته اید که جای بسی تأمل دارد. معماری بومی نشان دهنده آداب و رسوم ، روحیه و احساسات ، اندیشه و عقاید مردم هر سرزمین است. درواقع شناسنامه مردم هر سرزمین محسوب می شود. نباید برای علاج واقعه ، معماری را دستکاری کرد. برای اصلاح ابرو ، لطفاً چشم را کور نکنید!

معماری امامزاده ابراهیم(ع) بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و یک منطقه سیاحتی و زیارتی است که  معماری آن بر مبنای مصالح بوم آورد و از جنس چوب بوده که از نظر علمی ، معماری پایدار محسوب می شود.  این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر شفت واقع است که به لحاظ معماری زیبای آن مورد توجه عموم بوده و به شهرک چوبی ایران زمین اشتهار دارد. 

آقای استاندار ، برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی های مکرر ، که متاسفانه در سال ۱۳۹۲ نیز آتش سوزی مهیبی را در این منطقه شاهد بودیم ، باید تدبیر و تصمیم گیری صحیح انجام داد. 

اقدام لازم و ضروری برای مقابله با هر نوع آتش سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت ، چند راهکار ساده دارد : 

۱- استقرار دائمی و آماده باش یک واحد آتش نشانی در داخل بازارچه بصورت شبانه روزی 

۲- نصب شیر هیدرانت آتش نشانی در طول بازارچه به میزان یک کیلومتر و با فاصله هر  صد متر 

۳- تامین امکانات لازم از قبیل نیروی انسانی ، واحد آتش نشانی مستقل و شیلنگ های اطفای حریق برای استفاده در زمان ضرورت 

۴- بازرسی دوره ای واحدهای آتش نشانی از واحدهای صنفی و مسکونی و الزام واحدها به استفاده از دستگاههای اطفای حریق 

اجرا و رعایت موارد فوق ، به معنای علاج واقعه قبل از وقوع است و از هدررفت سرمایه مردم و هزینه های بالای بازسازی جلوگیری می کند. تدبیر و اجرای برنامه های اثر بخش ، چه بسا بهتر از بازدیدهای بعد از بحران است.

ایام عزت مستدام

حسن اسدنیا