ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

توسعه سریع «معماری سبز» در چین، منطبق بر استانداردهای بین المللی

نسبت ساختمان های سبز و سازگار با محیط زیست شهری در چین در مقایسه با کلیه ساختمان های تازه تاسیس در این کشور با رشد چشمگیری همراه بوده و از ۲ درصد برآورد شده در سال ۲۰۱۲ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده است.

طبق محاسبات یک گزارش تحقیقاتی، با توجه به اینکه انرژی استفاده شده در کل پروسه ساخت و ساز ساختمان معادل بیش از ۴۵ درصد از کل انرژی مصرفی کشور چین است، توسعه و پیشرفت ساخت ساختمان های سبز و سازگار با محیط زیست و کاهش انتشار گازهای کربنی در زمینه ساخت این ساختمان ها قطعا و بدون تردید اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه با این واقعیت، وزارت مسکن و توسعه شهری و روستایی چین در پایان سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) اعلام کرد که چین در تلاش است تا تلاش های خود در حوزه معماری سبز را تقویت کند.

در حال حاضر، روش های مختلفی برای سرسبزتر کردن ساختمان ها در چین مورد استفاده قرار می گیرند ؛ برای مثال، ساختمانی پوشیده از ماژول های خورشیدی فتوولتائیک در منطقه «چانگ پینگ» در شهر پکن، الگوی بسیار خوبی از تلاش های چین برای تقویت معماری سبز تلقی می گردد؛ در ساخت این ساختمان از دیوارهای فتوولتائیک سبک به جای نمونه های قدیمی سیمانی و مجموعا از هزار و ۱۵۵ ماژول فتوولتائیک لایه نازک استفاده شده است که انتظار می رود ۷۵ هزار کیلووات ساعت برق تولید کنند و ۳۰ الی ۴۰ درصد از نیازهای برق ساختمان را تامین کنند.

یکی دیگر از ویژگی های این ساختمان علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، کارایی پروسه ساخت آن است؛ این ساختمان با کمک ۴۱۰ سازه فولادی و ۱۷۰ واحد دیوار پرده فتوولتائیک پیش ساخته کارخانه ای ساخته شده است و تکمیل ساخت آن شبیه مونتاژ بلوک های ساختمانی انجام شده و صرفا هفت شبانه روز زمان برده است.

تکمیل ساخت این نوع ساختمان های پیش ساخته در بازه زمانی کوتاه تری انجام می شود و در عین حال به شیوه ای مؤثر آلودگی هوا و تخلیه زباله در طول پروسه ساخت را کاهش می دهد.

داده های تحقیقاتی مربوطه نشان می دهد که اجرای یک پروژه پیش ساخته ساخت و ساز بتنی در مقایسه با روش سنتی بتن ریزی در محل، می تواند تخلیه زباله را حدود ۷۰ درصد کاهش دهد و به صرفه جویی ۶۰ درصدی چوب کمک کند؛ این پروژه پیش ساخته در عین حال می تواند نیاز به ملات سیمان را ۵۵ درصد را کم کند و به صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب بینجامد.

ساختمان های جدید پیش ساخته در ۳۱ منطقه سطح استانی چین، محیطی ۶۳۰ میلیون متر مربعی را در سال ۲۰۲۰ میلادی پوشش داده اند که این به معنای افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با مساحت منطقه احداث شده این نوع ساختمان ها در سال ۲۰۱۹ است و حدود ۲۰٫۵ درصد از مناطق ساخت و سازهای جدید را تشکیل می دهند.

مسئولان وزارت مسکن و توسعه شهری و روستایی چین تاکید دارند که با وجود اینکه این کشور ۳۰ سال دیرتر از کشورهای توسعه یافته، ساخت ساختمان های سازگار با محیط زیست را در اوایل قرن حاضر آغاز کرد، اما توسعه معماری سبز چین بسیار پر سرعت پیش رفته و سیستم های مربوط به معماری سبز چین در حال حاضر با استانداردهای بین المللی منطبق شده اند.

بر اساس طرح کار مشترک منتشر شده توسط وزارت مسکن و توسعه شهری و روستایی چین و هفت دپارتمان مربوطه دیگر، تا سال ۲۰۲۲ میلادی، نسبت ساختمان های سبز در مقایسه با ساختمان های تازه ساز در چین به ۷۰ درصد خواهد رسید.

راه مردم

درباره نویسنده