س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

“معماری” انعکاس قدمت فرهنگ است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در بین حرفه‌های خلاق و هنری، “معماری” منحصربه‌فرد و انعکاس دهنده قدمت، فرهنگ و خاستگاه آن است، گفت: رسالت معمار امروز تنها مهندسی نیست، بلکه اتصال دوباره به هنرهای سرزمینی، ریشه‌های فرهنگی و خودآگاهی از گذشته هویتی است.

وحید مهدویان ضمن تبریک روز جهانی معمار، اظهار کرد: در بین حرفه‌های خلاق و هنری، “معماری” منحصربه‌فرد و منعکس کننده قدمت، فرهنگ و خاستگاه آن است.

وی با بیان اینکه معماری فراتر از آن که سرپناه باشد، پایه و اساسی برای زندگی است، ادامه داد: ماهیت ذاتی و عمومی معماری اشاره به کارهایی دارد که معماران انجام می‌دهند؛ یعنی ایجاد صحنه برای رفتارهای اجتماعی و واکنش‌های داخلی و چیزی شبیه به جامعه‌شناسی و روانشناسی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: معماری به عنوان یک موضوع انسانی دارای یک هویت فرهنگی و هنری است و با شناخت گستره هنر و فرهنگ مردمانی که در پهنه آن سرزمین زیسته‌اند، می‌توان به ریشه فرهنگی و هنری آن‌ها دست یافت.

وی تصریح کرد: رسالت معمار امروز تنها مهندسی نیست، بلکه اتصال دوباره به هنرهای سرزمینی فرد، ریشه‌های فرهنگی و خودآگاهی از گذشته هویتی است، زیرا تنها در این صورت می‌توان اثری ماندگار خلق کرد.

مهدویان با بیان اینکه لذت آفرینش معماری، تنها منحصر به پروژه‌های بلندپروازانه، خیال‌پردازانه و مفهومی نیست، افزود: معماری همدلی انسانی و تعهد حرفه‌ای معماران طلب می‌کند که معماران در عرصه شهر و در بطن چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه خود نیز با تمام توان، دانش، تجربه و تخیل خود در کنار همنوعان باشند و به وظیفه حوزه تخصصی و زمینه حرفه خود، عمل کنند که در این راستا و به‌منظور ارج نهادن به معماران وظیفه خود دانستم به‌مناسبت فرارسیدن زادروز حکیم بزرگ شیخ بهایی، از تلاش‌های آن‌ها قدردانی کنم.

وی ضمن تبریک روز جهانی معمار به تمام اساتید، مهندسان، دانشجویان و معماران استان و شهر اصفهان، اظهار امیدواری کرد: جامعه معماری با پژوهش در آثار معماری گذشتگان بتواند از ظرفیت‌های بالا و استعدادهای موجود استفاده کند و در خلق آثار فاخری که همزمان پاسخگوی نیاز انسان معاصر و نماینده شکوه و عظمت معماری پیشین باشد، موفق عمل کند.

ایمنا

درباره نویسنده