س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

حقایق جالب در مورد کتابخانه «ابی سنت گال»

“ابی سنت گال” باشکوه‌ترین کتابخانه عمومی سوئیس و یکی از بهترین کتابخانه‌های جهان،‌ با معماری دیدنی سبک باروک در هر زمانی از سال، سیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود دعوت می‌کند.

“ابی سنت گال” واقع در کلان شهر سنت گال سوئیس، مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و در عین حال شگفت‌انگیزترین کتاب‌های جهان را در خود جای داده است و یکی از زیباترین کتابخانه‌های قرون وسطایی جهان به حساب می‌آید.

زیبایی و شکوه این کتابخانه به حدی است که بسیاری از دوستداران کتاب، همچنان آن را بی‌رقیب تصور می‌کنند و به همین دلیل، کمتر گردشگر علاقمند به کتابی پیدا می‌شود که از این مکان با عظمت دیدن نکرده باشد. نگاه کلی به نمای کتابخانه ابی سنت گال حدود پنج دقیقه زمان لازم دارد حال آنکه برای مطالعه نوشته‌های دیواری دور تا دور آن صرف حدود نیم ساعت زمان ضروری است.

این سازه بزرگ از دو طبقه تشکیل شده که طبقه بالایی آن به وسیله بالکن بزرگی دور تا دور خود محصور شده است. از آنجا که روشنایی داخل سازه به وسیله ۳۴ پنجره عظیم تأمین می‌شود، بنابراین، حتی بارانی‌ترین روزها نیز نمی‌تواند از زیبایی ابی سنت گال بکاهد.

حقایق جالب در مورد کتابخانه «ابی سنت گال»

 

مروری کوتاه بر تاریخچه پیدایش کتابخانه “اَبی سنت گال”

باشکوه‌ترین کتابخانه امروز سوئیس در سال ۶۱۲ تأسیس شد و امروز جایگاه سومین کتابخانه قدیمی جهان را از آن خود کرده است. دیوارهای باشکوه، سنگفرش‌های چوبی و نقاشی‌های سقف کتابخانه با الهام از “سبک باروک” با نوشته‌هایی قرون وسطایی، چشم‌اندازی بسیار اعجاب‌انگیز برای کتابخانه به وجود آورده است که همتای آن در هیچ جای جهان به چشم نمی‌خورد. علاوه بر این، بسیاری از کتاب‌های این کتابخانه، به شکل دست‌نویس و با خوشنویسی بی‌نظیری به قلم در آمده‌اند که همین ویژگی نیز این مکان باشکوه را از سایر کتابخانه‌های رقیب خود در جهان متمایز کرده است.

اَبی سنت گال در زمان پیدایش به عنوان دفترخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت که در آن راهبان نظام سنت بندیکت-یک نظام رهبانی در مذهب کاتولیک رومی- به طلاکاری نسخه‌های خطی مشغول بودند. اَبی سنت گال در ادوار مختلف، فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شده اما با این حال، هیچ رویدادی از شکوه آن نکاسته است؛ به عنوان مثال در حمله مجارستان به سنت گال در سال ۹۲۶ و آتش سوزی سال ۹۳۷، لطمه‌هایی جدی به ویژه به صومعه سنت گال وارد شد اما کتابخانه همچنان دست نخورده باقی ماند.

جالب اینکه در آتش‌سوزی‌های عظیم سال‌های ۱۳۱۴ و ۱۴۱۸ نیز با وجود تخریب‌های بسیار، باز هم کتابخانه اَبی سنت بالی ضرری را متحمل نشد. در سال ۱۶۳۳ برای اولین بار ماشین چاپ در این مکان بزرگ آغاز به کار کرد و کتاب‌های جدید به شکل چاپی منتشر می‌شد.

کتابخانه اَبی سنت گال در سال ۱۹۸۳ در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت؛ چرا که نمونه‌ای بسیار خارق‌العاده از صومعه کارولتژیان، دودمانی فرمانروا در کشور فرانسه و اولین امپراطورهای اروپای غربی به حساب می‌آمد.

حقایق جالب در مورد کتابخانه «ابی سنت گال»

 

ویژگی‌های فیزیکی کتابخانه

طراحی قسمت ورودی کتابخانه اَبی سنت گال به سال ۱۷۸۱ باز می‌گردد. در آن زمان مجسمه‌ساز معروف آلمانی، فرانتس آنتون دیر، بالای درب ورودی را با کتیبه‌ای بسیار زیبا و نوشته‌ای یونانی به معنای “آسایشگاه روح” مزین کرده است که بسیاری از مورخان این عبارت را به ارتباط بین کتابخوانی و آسایش روح تفسیر کرده‌اند. از بوی کتابخانه گرفته تا روشنایی، کفپوش چوبی، قفسه‌های کتاب و نرده‌هایی با طراحی عجیب اما زیبا، همه و همه در تسکین تنش‌های روانی بازدیدکنندگان نقش مهمی ایفا می‌کند.

کتاب‌ها و دست نوشته‌های طلاکوبی شده

کتابخانه ابی سنت گال تعداد دو هزار و ۱۰۰ کتاب دست نوشته را در خود جای داده است که از این تعداد، هزار و ۶۵۰ مورد آن‌ها در لیست کتاب‌های باستانی قرار دارد. علاوه بر این، بیش از ۱۷۰ هزار نسخه کتاب چاپی در قفسه‌های ابی سنت گال جای گرفته است که همگی آثار ارزشمندی از هنر و دستاوردهای فرهنگی را شامل می‌شود.

علاقمندان به تاریخ قرون وسطی می‌توانند به تمام اطلاعات مورد نیاز خود در مورد این بازه زمانی تاریخی دست یابند، ضمن اینکه دست نوشته‌های بسیاری به زبانی بریتانیایی قرن هفتم تا نهم در این مجموعه گردآوری شده است.

طراحی سقف، نقاشی‌ها و دیوارهای ابی سنت گال

بالکن‌های خمیده و دیوارنگاری‌های اعجاب‌انگیز کتابخانه ابی سنت گال، تصویری از کلیساهای دوران کهن را نمایان می‌کند و دیوارهای طلاکوبی شده با گچ‌بری‌های عجیب و غریب چشم هر بازدیدکننده‌ای را برای دقایقی طولانی به خود خیره نگه می‌دارد. این گچ بری‌ها اثر دست دو برادر به نام‌های “ماتیاس گیگل” و “یوهان گئورگ” بوده و در سال ۱۷۶۱ ساخته شده است.

نقاشی‌های بسیار زیبای سقف در سال ۱۷۶۲ توسط جوزف واننماخر، هنرمند پرآوازه آلمانی به وجود آمده که یکی از این نقاشی‌ها بدن حضرت مسیح را در قبر به تصویر کشیده است.

ایمنا

درباره نویسنده