س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

انعکاس معماری سوری و موریش در مسجد «سینسیناتی»

نزدیک به یک بزرگراه بین ایالتی در حومه شهر «سینسیناتی » اوهایو، یک مناره طلایی در محوطه یک مرکز اسلامی قرار دارد. ترکیب معماری الهام گرفته از معماری های عثمانی، سوری و موریش در «مرکز اسلامی سینسیناتی» چشم انداز بسیار زیبایی را در شهر به وجود آورده است.

 «شعبان احمد»، رئیس تورها و گفتگوهای «مرکز اسلامی سینسیناتی» در این باره گفت: هدف طراحان این مرکز اسلامی این بود که یک مسجد با معماری کاملا متفاوت و منحصر به فرد در شهر وجود داشته باشد.

این مرکز که در سال ۱۹۹۵ ساخته شدبه عنوان مسجدی برای جامعه مسلمانان کوچک اما رو به رشد حومه سینسیناتی آغاز به کار کرد.

به گفته «ثمینه سهیل»، نایب رئیس هیئت مدیره «مرکز اسلامی سینسیناتی» اولین خانواده ها در این شهر متشکل از مهاجران آسیای جنوبی و خاورمیانه بودند که در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به آمریکا آمدند، سپس در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ از شهرها به حومه شهر نقل مکان کردند.

 

بیش از ۲۵ سال بعد، این مرکز به یک پردیس هفت هکتاری تبدیل شده است که شامل نمازخانه اصلی، یک مدرسه  و یک مرکز ورزشی است که به ده ها هزار خانواده خدمات ارائه می دهد.

خانم سهیل گفت: به یاد می‌آورم زمانی که برخی از مساجد ما فقط دارای فضایی برای اقامه نماز بودند و امکان انجام فعالیت های دیگر در آنها وجود نداشت.

وی افزود: مساجد زیادی از دهه ۹۰ تا کنون در اوهایو ساخته شده اند اما هیچ کدام به این زیبایی و به این بزرگی نبوده اند.

 

معماران برای ساخت این مسجد به ویژه از سبک معماری «موریش» در اسپانیا  الهام گرفته اند که شامل پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ،فواره‌ها و کاشی‌هایی با طراحی های پیچیده از طراحان و سازندگان در سراسر ایالت غرب میانه است.

معماری «موریش» که مسلمانان «مورو» یا «موری» آن را به اسپانیا آوردند، یکی از سبک‌های معماری برجسته‌ی اسپانیا است که در برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور به چشم می‌خورد.

 

مورها به مدت ۸ قرن تا سال ۱۴۹۲ میلادی بر شبه جزیره ایبری شامل اسپانیا و پرتغال حکومت داشتند. آنها جامعه ای فراگیر را تشکیل دادند که در آن یهودیان، مسلمانان و مسیحیان به طور مساوی مشارکت داشتند و دوره ای از پیشرفت های بی سابقه در علم، هنر و معماری را آغاز کردند و دستاوردهایی داشتند که پس از ۱۳۰۰ سال هنوز هم خیره کننده است.

همچنین سبک معماری سوری در ساخت این مسجد به چشم می خورد .

چلچراغی عظیم که بر فراز فضای اصلی نمازخانه دیده می شود یکی از معدود اقلام غیر اوهایویی است که توسط یک هنرمند سوری به این شهر آورده شده است.

اگرچه جامعه مسلمان در حومه سینسیناتی در حال رشد است اما آنها همچنان در اقلیت هستند. بیش از ۸۰ درصد از جمعیت این شهر را سفیدپوست ها تشکیل می دهند و به طور کلی ۰.۵ از جمعیت کل شهر نیز مسلمان هستند.

 

خانم سهیل می گوید که مسلمانان با پیشینه های مختلف از سوریه،مصر ،کشورهای آفریقایی و حتی تازه مسلمانان در خود آمریکا در این شهر زندگی می کنند و مسجد مکانی برای ایجاد پیوند و نزدیکی میان همه آنهاست.

وی تاکید کرد که علاوه بر ده ها هزار خانواده مسلمان این مسجد خدمات خود را به بسیاری از غیرمسلمانان نیز ارائه می دهد و موجب پیوند میان جامعه مسلمان و غیرمسلمانان در شهر می شود.

شبستان

درباره نویسنده