ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

اصول دکوراسیون داخلی

از جمله اصول بسیار مهم در معماری داخلی و خانه‌های کنونی توجه به موضوع دکوراسیون داخلی می‌باشد. به گونه‌ای که حتی در آپارتمان‌های کوچک هم تلاش می‌شود به این مسئله پرداخته شود. پس علم نسبت به اصول چیدمان دکوراسیون و طراحی آن بدان قدر حائز اهمیت است که به گونه‌ای تخصصی دنبال می‌شود.

 به نقل از هالی سارن، به لحاظ شغلی هم طراح و دکوراتور داخلی یک ردیف شغلی بسیار مهم به شمار می‌رود. برای آن که شما با موضوع دکوراسیون داخلی بیشتر و بهتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم با ما تا پایان این مطلب از هالی سارن همراه باشید.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی

اگر که ما بخواهیم به گونه‌ای دقیق و کامل به دکوراسیون داخلی بپردازیم، باید بیان داشت که بنابر تعریف ارائه شده در آکسفورد عبارت است از «هماهنگ‌سازی از پیش طراحی گردیده به منظور زیباتر دیده شدن رنگ‌ها و اثاثیه نیز دیگر اشیاء موجود درون یک اتاق و یا ساختمان به حالت کاملاً هنرمندانه!»

اگر که ما به موضوع دکوراسیون داخلی به عنوان یک هنر نگاهی بیندازیم، چون دیگر هنرها اصول، استاندارد و ریزه‌کاری‌هایی دارند که بایستی به حالت تخصصی بدان‌ها پرداخته و آن‌ها را به مرحله‌ی اجراء رساند. ضمن آن که در این موضوع نیز تمامی عوامل متناسب با مد و بازه‌های زمانی و البته ترفندهای روز دنیا دستخوش دگرگونی خواهد شد. از این جهت سلیقه شخصی حائز اهمیت‌ترین موضوعِ ایجاد آن می‌باشد.

در واقع در طراحی و اجرای چیدمان داخلی به این موضوع پرداخته خواهد شد که با بهره‌گیری از نورپردازی، مبلمان و دیگر اِلمان‌های دکوری از یک پلان ساده، یک مجموعه‌ای زیبا و چَشم نواز و کاربردی خلق نمود. پس باید گفت که دکوراسیون داخلی بایستی تلفیقی از دو رشته معماری داخلی و طراحی داخلی باشد که هم به ساختمان و اجزای آن ارتباط دارد و هم ضمن آن چون طراحی داخلی تمرکز بر محیط داخلی آپارتمان است.

با انواع دکوراسیون داخلی آشنا شوید

چنانچه ما بخواهیم چیدمان داخلی و بهره‌گیری از محیط به منظور زیباسازی چَشم انداز را به اقسام گوناگون قسم‌بندی کنیم می‌توان چنین بیان نمود که بنابر بازه‌های زمانی دکوراسیون داخلی را به انواع گوناگون؛ سنتی، کلاسیک و مدرن، لاکچری قسم‌بندی می‌نمایند. بله، هریک از این سبک و سیاق‌ها حاوی زیرشاخه‌ها و استانداردهای منوط بر خود به خصوص در قسمت اتخاذ مبلمان و اکسسوری‌های مورد استفاده شده در هر یک از سبک‌ها هستند. به عبارتی در این قسم‌بندی به مسائل به شدّت حائز اهمیتی همانند؛ نقشه داخلی، نور فضا، تفکیک پلان‌ها، کف و پوشش دیوارها و البته که مبلمان و اثاثیه‌ها به گونه‌ای جداگانه و متناسب با سبک طراحی پرداخته خواهد شد.

اصول دکوراسیون داخلی

نگاهی جامع به دکوراسیون سنتی

این روش از دکوراسیون داخلی  هنگامی ایجاد خواهد شد که برای دکوراسیون و بهره‌گیری از اِلمان‌های دکوری با استناد به طراحی و چیدمان در بازه‌های گذشته تصمیم اتخاذ می‌شود. این نوع از انتخاب‌ها اغلب بنابر فرهنگ و سنت هر منطقه‌ای با همدیگر متفاوت می‌باشد. در راستای زنده نگاه داشتن فرهنگ و اصالت گذشتگان این موضوع مورد بهره‌گیری واقع می‌شود. ما می‌توانیم در این زمینه به دکوراسیون به سبک مصری اشاره نماییم. از آن سوی که سبک دکوراسیون سنتی به فرهنگ غنی و پربار منطقه‌ای و نژادی باز می‌گردد، تنوع در طرح و رنگ در این شیوه به شدّت بالا بوده و انتخاب‌هایی متمایز و خارق‌العاده‌ای می‌توان داشت. اغلب اِلمان‌های دکوری و دکوراسیون داخلی دست ساز می‌باشند. به عنوان نمونه: بهره‌گیری از فروش‌های دست‌بافت، تابلو منبت کاری گردیده و یا نقاشی‌های اصیل، مبلمان ساده و طراحی شده از مواد اوّلیه طبیعی، مجسمه‌ها، اقلام و لوازم دکوری، سنتی دربرگیرنده؛ چراغ گردسوز، آینه و شمعدان‌های نقره با طرح‌هایی قدیمی، ظروف مسی و گِلی و سفالی، بهره‌گیری از پارچه سفالی و… برخی از مواردی هستند که در این سبک دکوراسیون بدان‌ها توجه می‌شود.

نگاهی جامع به دکوراسیون کلاسیک

سبک کلاسیک ضمن دکوراسیون داخلی تلفیقی از سبک سنتی و کنونی می‌باشد و در کناره‌ی سبک سنتی اصیل‌ترین سبک چیدمان داخلی را ایجاد می‌نمایند. البته که بایستی بیان داشت که هم‌اکنون سبک کلاسیک هم رگه‌هایی از مدرنیته را درون خود جای داده است و به روز گردیده است. در این سبک از چیدمان داخلی تلاش گردیده است که اصالت و فرهنگ را به آرامش و رفاه کنونی گره زد. ضمن سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک رنگ‌ها سخن ابتدایی را به‌میان می‌آورند. اغلب اِلمان‌های این سبک از چیدمان در طیف‌های رنگی؛ کرمی، طلایی و نقره‌ای، خاکستری، زیتونی و قرمز مایل به رنگ قهوه‌ای و مرواریدی، می‌باشند. به عبارتی از رنگ‌های تند و تیز در این سبک از دکوراسیون بهره‌گیری نمی‌شود. کاغذ دیواری و نیز پنل‌های گچ‌بری یکی از انتخاب‌ها برای پوشش دیوارها می‌باشد.‌ تابلوهایی که نقاشی شده‌ و اصیل و زیبا دارای طرح‌هایی کلاسیک می‌باشند که برای این سبک بسیار مناسب خواهد بود.

دکوراسیون داخلی  به سبک مدرن

مقصود از دکوراسیون مدرن بهره‌گیری از وسایلی به منظور چیدمان و دکوراسیون داخلی می‌باشد که مد روزه بوده است و مورد پذیرش نسل جوان قرار می‌گیرد. این سبک از چیدمان برای علاقه‌مندان به مد و ترندهای روز بسیار مناسب خواهد بود. در این قبیل از دکوراسیون‌ها می‌توان به انواع گوناگون رنگ‌ها پرداخته و از رنگ‌های متضاد بهره گرفت. به عنوان نمونه؛ شما می‌توانید رنگ‌هایی چون؛ سیاه و سفید را انتخاب بنمایید. این سبک از دکوراسیون اغلب به صورت مینی‌مال است، بدین معنا و مفهوم که ساده گرایانه می‌باشد و از اندک‌ترین وسایل تزئینی برای دکوراسیون آن بهره‌گیری شده است. اغلب مبلمان ال و یا مبل راحتی برای این نوع از سبک بسیار مناسب خواهد بود.

اصول دکوراسیون داخلی

نگاهی جامع به سبک دکوراسیون لوکس و لاکچری

به همان شکل که از نام این نوع از طراحی دکوراسیون داخلی مشخص است، در این نوع از دکوراسیون تمامی لوازم موجود گران‌بها بوده و پر زرق و برق است‌. در این نوع از دکوراسیون که بیشتر مناسب فضاهایی بزرگ و گسترده است از اِلمان‌های بسیار خارق‌العاده و البته ارزشمند به لحاظ مادی بهره می‌گیرید. در این قبیل از چیدمان داخلی اغلب از رنگ‌هایی چون؛ سفید و طلایی، زیتونی و آبی درباری بهره‌گیری می‌شود. یک نمونه ساده برای این نوع از دکوراسیون، دکوراسیون سبک فرانسوی می‌باشد این سبک چیدمان به قدری با سبک لاکچری و لوکس گره خورده است که بیشتر اقلام دکوری آن را با اسم سبک فرانسوی یاد می‌کنند.

درباره نویسنده