د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

۴۴ ساختمان ناایمن در اصفهان به مرز اخطار رسیدند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: از ۴۳۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده در شهر اصفهان ۴۴ بنا به مرحله هشدار و اخطار رسیده‌اند.

وحید مهدویان افزود: صاحبان این ساختمان‌ها پس از سه مرحله اخطار و بی‌توجهی، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۵ کارگروه ایمنی ساختمان مُشتمل بر اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و آتش‌ نشانی تشکیل شد تا ساختمان‌های ناایمن شهر اصفهان شناسایی شوند که عملیات ارزیابی و تشخیص آن طبق مصوبات کشوری بر عهده اداره کل راه و شهرسازی بود.
مهدویان افزود: تقریبا تمام ساختمان‌های ناایمن اصفهان شناسایی شدند اما در سال ۱۴۰۱ نیز ارزیابی مجددی با محوریت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری انجام گرفت که در پی آن ۴۳۰ ساختمان شناسایی و پایش شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در مکاتبه با اداره کل راه و شهرسازی، اولویت رسیدگی به این موضوع به ساختمان‌های عمومی و اداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ ساختمان در مرحله نخست بعنوان ساختمان‌های ناایمن شهر اصفهان شناسایی و در سامانه ثبت شده‌اند.

وی تصریح کرد: خرداد سال جاری به مقام مسوول راه و شهرسازی این موضوع اعلام شد که در نهایت شهرداری در سه مرحله به صاحبان این سازه‌ها اخطار می‌دهد و در صورت توجه نکردن برای ایمن بخشی بنا، به مقام قضایی دادستانی معرفی می‌شوند.
مهدویان اضافه کرد: ناایمن بودن ساختمان فقط به معنی در حال فروریختن سازه آن نیست بلکه ملاحظات ایمنی، آتش‌نشانی و تاسیساتی ساختمان را هم شامل می‌شود.

وی افزود: بر اساس فرم‌های شماره یک و دو پروانه ساختمانی، اگر توسط مهندسین خلافی مشاهده شود مجوزی صادر نخواهد شد تا ایمنی ساختمان برقرار شود.

شهرستان اصفهان ۳۰۰ سازه ناایمن دارد

پیش از این مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، بیشترین سازه‌های ناایمن در استان را شامل ساختمان‌های تجاری و خصوصی معرفی کرده و افزوده بود: بیش از ۴۳۰ ساختمان ناایمن در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد حدود ۳۰۰ سازه در شهرستان اصفهان قرار دارد.

منصور شیشه‌فروش گفت: شهرداری اصفهان طبق بند ۱۴ قانون ۵۵ شهرداری‌ها مکلف است تا نقاط پُرخطر را شناسایی و با آنها برخورد کند.

بند ۱۴ قانون ۵۵ شهرداری‌ها شامل اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و به عبارت کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب‌زا برای سلامت شهروندان است.

شیشه‌فروش همچنین از شناسایی ۱۹ ساختمان بلندمرتبه ناایمن در فولادشهر از توابع شهرستان لنجان خبر داد و گفت: این ساختمان‌ها بالای ۵۰ سال عمر دارند و مشتمل بر یک هزار و ۶۳۰ واحد مسکونی هستند که ارزیابی ایمنی آنها از سوی دانشگاه هنر صورت گرفته و نوسازی و بازآفرینی آنها تحت مطالعه است.

وی تصریح کرد: شهرداری و شرکت عمران فولادشهر و راه‌ و شهرسازی مُکلف به تعیین تکلیف و برنامه‌ریزی در این زمینه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شناسایی سازه‌های ناایمن در هر شهر جزو وظایف شهرداری‌هاست، اضافه کرد: نظارت بیشتر نظام مهندسی بر استفاده از سازه‌ها و تجهیزات ایمن در ساختمان‌ها از جمله آسانسور در اداره‌های دولتی و خصوصی، استفاده از مصالح استاندارد و تعیین کیفیت مصالح در آزمایشگاه‌ها مورد تاکید است.

ایرنا

درباره نویسنده