ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

۴۰ درصد از انرژی شهری در مصارفِ ساختمانی هدر می‌رود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بیش از ۴۰ درصد از انرژِی مصرفی در شهرها برای مصارف ساختمانی صرف می‌شود که بخش عمده‌ای از آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد.

وحید مهدویان روز شنبه در سی‌ و دومین نشست گپ‌وگفت با رسانه‌ها با محوریت «ساختمان‌های پایدار» در اصفهان با اشاره به اینکه در زمینه مصرف انرژی تاکنون مطالعات متعددی انجام گرفته است، افزود: بر همین اساس دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانینی به منظور کاهش هدررفت انرژی تدوین شده است؛ زیرا اگر بحران‌های محیط زیستی و انرژی بدرستی مدیریت نشوند، شهرها به‌ سمت کمبود انرژی و افزایش هزینه‌ها می‌روند.

وی تصریح کرد: طبق قانون، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست به چهار رده تقسیم‌ شده‌اند که تعامل‌هایی را با ارگان‌های ذیربط برای اجرای این قوانین انجام داده‌ایم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بیش از ۲ دهه است که قوانین و مقررات مختلفی در حوزه انرژی و ساختمان تدوین شده است،اما بهره‌وری انرژی در اجرای قوانین ساخت و ساز مورد توجه نبوده است.

وی در ادامه به لوایح مُصوب در زمینه حمایت از ساختمان‌های سازگار با محیط زیست اشاره کرد و گفت: ساختمان‌های پایدار به چهار دسته امتیازهای تشویقی و هزینه‌های پروانه ساخت و تراکم ساختمان‌های سازگار با محیط زیست تقسیم می‌شوند که در ساختمان‌های سازگار با محیط زیست بین۲۰ تا ۴۰ درصد و در ساختمان‌های دوستدار محیط زیست ۱۰ درصد از عوارض پروانه کاهش می‌یابد.

مهدویان با بیان اینکه«دبیرخانه ساختمان پایدار» در اصفهان تشکیل شده است، ادامه داد: این دبیرخانه با همکاری معاونت خدمات شهری، سازمان نظام مهندسی و دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شده است که در این دبیرخانه ارزیابی ساختمان‌ها و اعطای مُشوق‌ها تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای فرهنگسازی “ساختمان سبز” در اصفهان فراخوانی برای ساختمان‌های انرژی تجدیدپذیر و سبز از ۱۰ تا ۳۰ آبان در نظر گرفته شده است که طبق آن ساختمان‌هایی با داشتن معیار و شاخص ساختمان سبز می توانند خود را معرفی کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: از طریق دبیرخانه این فراخوان، شهر اصفهان بعنوان پیشرو در احداث ساختمان پایدار و مدیریت مصرف انرژی؛ تحقیقات لازم را برای تایید این شاخص‌ها انجام می‌دهد و در نهایت ساختمان‌های مُنتخب برای نخستین بار در کشور« نشانی تعالی ساختمان» را دریافت می‌کنند.

 

بدنبال کاهش مصرف انرژی برق و آب در ساختمان‌ها هستیم

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری معاونت محیط زیست و خدمات شهری اصفهان نیز در این نشست گفت: ما برای رسیدن به اهداف مطلوب از خود شهرداری اصفهان آغاز کردیم و در این راستا ۲۰۰ ساختمان شهرداری را از لحاظ مصرف انرژی مورد بررسی قرار دادیم.

سیدمهدی حسینی افزود: در این راستا به سمت استفاده از انرژی خورشیدی(نصب پنل خورشیدی) پیش رفته و تاکنون توانسته‌ایم؛ رُتبه نخست انرژی تجدیدپذیر را در بین شهرداری‌های کشور کسب کنیم.

مدیر بهینه‌سازی خدمات شهری اصفهان تصریح کرد: همچنین در زمینه بازچرخانی و تصفیه آب و استفاده از فناوری پساب فاضلاب برای استفاده بهینه در فضای سبز ورود پیدا کرده‌ایم.

 

ترویج ساختمان‌های سبز نیاز به روش تشویقی دارد

مدیر بخش انرژی و آکوستیک مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نیز در این نشست گفت: ما باید برای فرهنگسازی در زمینه ساختمان سبز از روش تشویقی استفاده کنیم زیرا اثرگذاری بیشتری دارد.

محمد کاری ادامه داد: در حال حاضر احداث ساختمان‌های سبز در شهرهای مشهد، زنجان و سمنان آغاز و در اصفهان نیز هماهنگی لازم برای این اقدام انجام شده است.

مدیر بخش انرژی و آکوستیک مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تصریح کرد: استاندارد مصالح سبز خیلی مهم است و باید در احداث ساختمان‌های جدید بتوان بصورت یک فهرست تمایز سیستم‌ها را لحاظ کرد.

کاری ادامه داد: کارآفرینی و افزایش مهارت دانشجویان دو رکن حائز اهمیت برای دانشگاه است به همین دلیل، در زمینه احداث ساختمان‌های پایدار به سمت این دو حوزه حرکت کرده‌ایم و در همایشی که آذر سالجاری امسال برگزار می‌شود گام موثری در زمینه تاکید بر اهمیت احداث ساختمان‌های پایدار برداشته می‌شود.

 

شناسایی ساختمان‌های پایدار سبب ایجاد موج اثرگذار در کشور می‌شود

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی اصفهان هم در این نشست اظهار داشت: اصفهان، شهری پیشگام در زمینه احداث ساختمان‌های پایدار در کشور است و ابتکار عمل شهرداری این شهر در زمینه شناسایی ساختمان‌های پایدار قادر به ایجاد موجی اثرگذار در سطح کشور خواهد بود.

محمد بهاروند افزود: البته اقدامات زیادی باید در این حوزه انجام شود و هنوز در ابتدای راه هستیم که امید داریم این طرح با سرعت در اصفهان اجرا و منجر به نتایجی پرثمر در این شهر شود.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: ما در این راه بدنبال برقراری یک توازن سه گانه در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه شهری هستیم که در آینده در حوزه معماری و شهرسازی این تغییر نگاه منجر به ساخت و سازهای جدید استاندارد شود و در این راستا نسل سوم دانشگاهی نیز باید در جهت افزایش مهارت دانشجویان این رشته بکوشد و نگاه آنها را از مبانی نظری دانشگاهی تغییر دهد.

ایرنا

درباره نویسنده