پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

۳۶ ساختمان قدیمی با معماری فاخر در شهر اصفهان وجود دارد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت: برآورد اولیه از خسارات ناآرامی‌های اخیر در حوزه زیبا سازی شهری اصفهان ۱۱۰ میلیون تومان بود.

حمید قنادی نیا امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جریان ناآرامی‌های اخیر به حوزه زیباسازی شهری اصفهان خسارت چندانی وارد نشد، اظهار داشت: آخرین برآورد ما از خسارت‌ها در هفته‌های نخست ناآرامی‌ها و حدود سه هفته پیش بود که ۱۱۰ میلیون تومان به ایستگاه‌های اتوبوس‌ها و شیشه‌های سولار (پنل‌های خورشیدی) در مناطق مختلف شهر اصفهان آسیب وارد کرده بودند و خسارات جزئی دیوار نگاره‌ها به دلیل شعارنویسی‌ها داشتیم.
برگزاری سمپوزیوم بین المللی نماد و مجسمه در اصفهان
او با بیان اینکه شهر اصفهان در زمینه نماد و مجسمه اکنون نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان است، از برگزاری سمپوزیوم بین المللی نماد و مجسمه در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: در این سمپوزیوم (محفل) ۱۵ نفر از مجسمه سازان فاخر داخلی و خارجی شرکت خواهند کرد و از آثار ایشان در این سمپوزیوم ۱۰ تا ۱۵ روزه استفاده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه آثار این هنرمندان در سطح شهر نصب خواهد شد، اضافه کرد: در زمینه آثار و هنرمندان خارجی شرکت کننده در این سمپوزیوم تلاش شده از ظرفیت خواهر خواندگی اصفهان با دیگر شهر‌های جهان استفاده شود.

قنادی‌نیا با اشاره به اینکه ۳۶ ساختمان قدیمی با معماری فاخر در شهر اصفهان وجود دارد، ادامه داد: ۱۲ باب از این ساختمان‌ها را تا پایان سال جاری مرمت و بازیابی خواهیم کرد که عمارت نمکدان، عمارت آئینه خانه و جهان نما از جمله آنهاست.

مدیرعامل سازمان زیباسازی  شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرقت سردیس‌ها و نماد‌ها در شهر اصفهان در چند وقت اخیر کم شده است، ابراز داشت: طی بررسی‌ها درخصوص سرقت مجسمه‌ها، سردیس‌ها و نماد‌ها مشخص شد که برخی هدفمند بوده و برخی بازخورد داشته است؛ بخشی از تقدیس استاد پرویز تناولی نیز آسیب دیده بود و چند ماه طول کشید تا با هماهنگی این هنرمند اثر بازسازی شود و ایشان تاکید داشتند که این اثر با عنوان (مادر) به موزه نرود.

او با اشاره به سرقت مجسمه برنزی شیخ بهایی در خیابان چهارباغ، در خصوص هدفمندبودن سرقت یا حذف نماد‌ها در برخی مناطق شهر توضیح داد: نصب نماد‌ها و مجسمه‌ها در برخی مناطق برخورد‌هایی دارد و در مواردی اهالی از نماد یا مجسمه‌ای که در محله آنان نصب شده، راضی نبودند و آن را حذف کردند یا اینکه سازمان زیباسازی به این نتیجه رسیده که نصب یک نماد در یک منطقه مناسب نبوده و نیاز به جابه‌جایی دارد.

مبلمان شهری در فضای تاریخی باید مدرن باشد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان، بودجه امسال این سازمان را ۵۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۱۰ میلیارد تومان این اعتبار برای حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری سازمان است و ۴۱ میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های میراث ماندگار و محوطه‌های چند منظوره هزینه می‌شود.

قنادی‌نیا با اشاره به اینکه بودجه سال گذشته سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ۳۲ میلیارد تومان بود و این سازمان در آمد پایداری ندارد، درخصوص طراحی مبلمان شهری در فضا‌های تاریخی اصفهان اظهار داشت: اگر به مبلمان شهری در فضا‌های تاریخی شهر‌های کشورهایی، چون ایتالیا و فرانسه توجه کرده باشید، مبلمان شهری و نصب اِلمان‌ها به هیچ عنوان ربطی به معماری بنا‌های تاریخی ندارد و این امر سیاست سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان در حوزه مبلمان شهری است که مبلمان شهری در فضای تاریخی باید مدرن باشد.

هیچ المان شهری ضایعاتِ فروشی نیست

او در ادامه با بیان اینکه تمام المان‌ها در حوزه زیباسازی به کارگاه فنی این سازمان بازگردانده می‌شود، تصریح کرد: طی ۳۰ سال اخیر هیچ گونه ضایعاتی از کارگاه فنی سازمان فروخته نشده و حتی در مواردی از تکه ورق‌های آثار اوراقی در مجسمه‌سازی استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای نوروز ۱۴۰۲ بر کیفیت آثار کار خواهیم کرد، گفت: براساس آمار ۷۶ درصد در فضاسازی شب عید امسال رضایت مندی داشتیم و تابلو‌های عرشه‌های پل‌ها با نماد صنایع دستی با نور پردازی همراه شده بود که بازخورد خوبی داشت.

قنادی‌نیا با بیان اینکه برای تسهیل و تخصصی شدن انتخاب آثار هنری برای زیباسازی شهری، شورای هنری با حضور هنرمندان و دانشگاهیان تشکیل شده، خاطرنشان کرد: بعضاً برای انتخاب آثار هنری هنرمندان باید تصمیمات مدیریتی گرفته می‌شد و از این رو تلاش شد با تشکیل شورای تخصصی هنری فیلتری برای مدیریت شهری گذاشته شود، تشکیل شورای هنری برای تسهیل و هنری شدن انتخاب آثار است و قرار نیست تصمیم گیری کنند، زیرا خروجی آثار براساس سیاست گذاری سازمان زیباسازی خواهد بود.

او با بیان اینکه با اداره میراث فرهنگی و گردشگری همکاری خوبی داریم، ابراز داشت: اخیراً طرحی برای نور پردازی مسجد شیخ لطف الله داشتیم، اما میراث جلوگیری کرد و در حالی که از ایشان انتظار می‌رود در حوزه اجرا قوی‌تر حاضر شوند، اینچنین نیست؛ در همه عرصه‌ها می‌خواهیم با هماهنگی میراث فرهنگی کار کنیم، اما دلسرد می‌شویم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: گاهی شاهد هستیم که سازمان نوسازی و زیباسازی شهرداری وارد مباحثی می‌شوند که باید دوستان اداره میراث فرهنگی انجام می‌دادند، اما شهرداری بار میراث را به دوش می‌کشد.

قنادی‌نیا با بیان اینکه سه مبلمان برای میدان تاریخی عتیق آماده است، ابراز داشت: شهرداری در برخی پروژه‌ها مشکل دارد و مغازه‌های این میدان رونق خوبی ندارد، اما در یک طرحی برای ایجاد سایه بان در این میدان میراث فرهنگی جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه تا پایان امسال زیباسازی چهار زیرگذر برنامه شهید عرب، صفه، پل تمدن و میدان قدس انجام خواهد شد، ابراز داشت: این پروژه‌ها تعیین بودجه شده و در شورای هنری با توجه به مسائل ترافیکی در زیرگذر‌ها تلاش می‌شود که از هارمونی هنر‌های تجسمی استفاده شود.

مدیرعامل دیگر سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان دیگر پروژه نقطه‌ای ندارد و پهنه‌ای و محوری کار می‌کند، اضافه کرد: نورپردازی در شب در محوطه‌ها و پاتوق‌های شهری در دستور کار است و مبلمان خانواده و کودک پیش بینی شده است.

قنادی‌نیا با بیان اینکه برای میراث ماندگار ۴۰ نقطه ارائه شده و ۲۰ نقطه را تا پایان سال اجرا خواهیم کرد، ابراز داشت: ساخت مبلمان گلستان شهدا برای ۲۵ آبان از جمله برنامه‌های این سازمان در هفته‌های پیش رو است.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده